کارفرمایان بعد از ۳۰ سال هم ملزم به پرداخت حق بیمه شدند

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، کارفرمایان برای افرادی که سنوات بیمه‌ای آنان از ۳۰ سال بیشتر است، ملزم به پرداخت حق بیمه شدند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و بندهای (ز) و (س) ماده (۲۹) لایحه به تصویب نمایندگان رسید.

براساس بند (ز) ماده (۲۹)، معافیت سهم کارفرما از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال برای افرادی که سنوات بیمه‌ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از ۳۰ سال بیشتر می‌شود، در قوانین و مقررات عام و خاص ملغی می‌گردد.

پیش از رای گیری احمد امیرآبادی در مخالفت با این حکم گفت: این حکم خلاف قوانین دائمی است و فردی که بیش از ۳۰ سال خدمت کرده باشد، باید کارفرما سهم آن را پرداخت کند. از طرفی دولت در این بند بیشتر به نفع خود کارکرده است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اگر این حکم پذیرفته شود، ایثاگران دچار مشکل می‌شوند و این حکم دارای ابهام است و باید اصلاح شود.

سلمان ذاکر با بند (ز) موافقت کرد و آن را در جهت بهبود شرایط بیمه شدگان پس از ۳۰ سال خدمت دانست.

داود منظور در موافقت با بند (ز) ماده (۲۹) گفت: طبق این حکم هم خود فرد و هم کارفرما سهم بیمه را پرداخت می‌کنند. اما بی عدالتی آنجاست که آنهایی که در صندوق های کشوری یا لشکری هستند، بعداز ۳۰ سال کارفرما و خود فرد حق بیمه پرداخت نمی‌کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: در عین حال اگر فردی تا ۳۵ سال کار کند، مستمری بازنشستگی بر اساس ۲ سال آخری پرداخت می‌شود و امکان دارد در ۲ آخر حق بیمه پرداخت نشده باشد.

وی تاکید کرد: این حکم می‌گوید اگر فردی بیش از ۳۰ سال کار کرد، در هر صندوقی که باشد، حق بیمه را باید هم خودش هم کارفرما پرداخت کند که این حکم از جهت عدالت اجتماعی و بهبود شرایط صندوق‌ها حکم بسیار مهمی بوده و دولت با آن موافق است.

همچنین در ادامه نمایندگان با بند(س) ماده (۲۹) لایحه موافقت کردند که بر اساس آن، از تاریخ لازم‌ الاجرا شدن این قانون، دوران تحصیل و ایام کارآموزی که به صورت تعهد خدمت یا آموزش بدو خدمت قبل از استخدام یا مأموریت آموزشی حین خدمت که منجر به اخذ مدرک تحصیلی رسمی توسط کارمندان دستگاه‌های اجرائی از جمله مشمولان قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب ۸ خردادماه ۱۳۶۹می‌شود، جزو سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌گردد. موارد قبل از لازم‌ الاجرا شدن این قانون، در صورتی جزو سوابق خدمت برای بازنشستگی منظور می‌گردد که کسور بازنشستگی آن توسط بیمه شده یا دستگاه به طور کامل قبل از اجرای این قانون پرداخت شده باشد. ایثارگران مشمول مقررات خاص خود هستند.

کد خبر 69021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =