ضرورت تبدیل بانک ها به دیجیتال کمپانی

شرکت کنندگان در نشست تخصصی «از بانکداری دیجیتال تا بانکداری هوشمند» دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت تاکید کردند که تبدیل بانک ها به دیجیتال کمپانی ضروری است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، نشست تخصصی «از بانکداری دیجیتال تا بانکداری هوشمند» با محوریت «بانکداری دیجیتال و بانکداری هوشمند؛ بن مایه ها، چالش ها و توصیه ها» در حاشیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با حضور علیرضا ماهیار مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، یکتا اشرفی معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی، سیدمهدی حسینی قائم مقام بانک سپه، مهدی شامی زنجانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مرتضی ترک تبریزی رییس هیات مدیره بانک تجارت و رسول لطفی آذر معاون فناوری اطلاعات بانک ملت برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در این نشست تخصصی با اشاره به گزارش اخیر موسسه مکنزی گفت: اگر قابلیت جدیدی در بانک به وجود نیامده و چیزی به جز پروژه در بانک نداریم، موفق نبوده ایم و این موضوع هوشمندسازی نیست.

مهدی شامی زنجانی با بیان اینکه عملکرد هوشمندی می خواهد تا شما را به عملکرد مطلوب برساند، اظهار داشت: هوشمندسازی انتها ندارد بلکه رفتن از نقطه الف به ب است. پرچم هوشمندسازی باید در دست مدیران عامل و مدیران ارشد باشد زیرا اگر این پرچم در دست آنها نباشد، کسی اطراف شما جمع نخواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، ویژگی های تحول دیجیتال را تعریف و تاکید کرد که بانک ها باید به دیجیتال کمپانی یا دیجیتال شرکت تبدیل شوند، در تمامی صنایع مانند بیمه و خودرو هم همه به سمت دیجیتال کمپانی در حرکت هستند تا بتوانند بهترین عملکرد را از خود بر جای گذاشته و به رقابت با دیگران بپردازند.

شامی زنجانی گفت: هر شرکت و بانکی باید طبیعتا در مسیر تحول دیجیتال حرکت کند. کمتر شرکتی را داریم که بگوید ما به شرکت دیجیتال تبدیل شده ایم. داده فقط در گوشه ای از بانک شما مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه در تمام بانک این آمار مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: الان بانک ها باید خدمت مشتری شرفیاب شوند این در حالی است که قبلا مشتریان خدمت بانک ها شرفیاب می شدند. در حال حاضر بسیاری از افراد از جمله سالمندان امکان استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را ندارند و انتظار این است که هوشمندسازی این موضوع را حل کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد که دوران بانکداری دیجیتال هنوز به اتمام نرسیده است زیرا بانک ها باید به غول فناوری های دیجیتال تبدیل شوند. نباید بانک ها خود را فقط با بانک های دیگر مقایسه کرد بلکه در دنیای امروز بانک های بزرگ خود را با غول های بزرگ فناوری مانند گوگل و نت فلیکس مقایسه می کنند.

شامی زنجانی در بخش دیگری از این نشست تخصصی با اشاره به اهمیت داده و تمرکز روی اطلاعات مشتری، افزود: آیا ما پلتفرمی را داریم که از داده های مشتریان استفاده کنیم؟ هوش مصنوعی قرار است داده های مشتری را ارزیابی کند اما داده های مورد نیاز برای تحقق این موضوع داده هایی هستند که باید از مشتریان گرفته شود.

وی یکی دیگر از چالش ها در زمینه بانکداری هوشمند را امنیت مجازی عنوان کرد و افزود: از آنجا که روزانه بانک ها تحت حملات سایبری متعددی قرار دارند باید به بسترهای حفظ داده های در اختیار بانک ها توجه کرد. حکمرانی بانکداری هوشمند پدیده دیگری است که در این زمینه نیازمند کار بر روی آن هستیم و کل بانک باید برای تحقق آن بسیج شود.

یکتا اشرفی معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: اقتصاد علم تخصیص درست منابع است و اگر این تخصیص به طور دیجیتالی انجام شود، به اقتصاد هوشمند خواهیم رسید.

وی افزود: بانکداری هوشمند مرحله بعد از بانکداری دیجیتال است و قرار است تا بهترین خدمات را به مشتریان ارایه دهیم.

نیازمند مدیریت ریسک ها به طور هوشمند هستیم

سیدمهدی حسینی قائم مقام بانک سپه نیز در این نشست تاکید کرد: نیازمند تغییر پارادایم در مورد بانکداری هوشمند هستیم. درک اینکه هیچ نوآوری هوشمندی رخ نخواهد داد، مگر اینکه به استعدادهای دیجیتالی برسیم و توان نگهداری آن را هم داشته باشیم.

وی افزود: بدون نوآوری دیجیتالی، هوشمندسازی رخ نخواهد داد بلکه ما باید به سمت سرمایه گذاری هوشمند حرکت کنیم. نمی شود وارد دنیای جدیدی شد ولی ریسک های آن را هم هوشمند مدیریت نکرد.

حسینی بر ضرورت استفاده از ابزارهای هوشمند تاکید و تصریح کرد: در حوزه فناوری های دیجیتالی بر سیستم های هوشمند پیشنهاددهنده تاکید دارم. این سیستم ها بر پایه بانکداری متمرکز فعالیت می کنند و می توان بر مبنای آن پلتفرم داده محور ایجاد کرد.

وی بر ضرورت توجه به قابلیت های هوشمند مانند خودتشخیصی، خود ساماندهی و نظارت تاکید کرد و گفت: بدون این قابلیت ها امکان رفتن به سمت بانکداری هوشمند را نداریم.

رییس هیات مدیره بانک تجارت هم در سخنانی گفت: ادعا می کنم که در بانک های کشور بهترین زیرساخت ها را داریم و ما در حال ارایه خدمات خوبی هستیم با وجودی که تحریم هستیم.

مرتضی ترک تبریزی با اشاره به خدمات الکترونیک بانک ها به مردم به ویژه در دوره همه گیری کرونا، افزود: چند سال پیش به مردم التماس می کردیم که از کارت های بانکی خود به جای تنها اخذ وجه از خودپردازها خرید کنند ولی امروز میلیون ها تراکنش در شبکه بانکی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه احراز هویت بانک مرکزی و قوه قضاییه کمک شایانی کردند تا این موضوع اجرایی شد اگرچه بعضی از سامانه های نظارتی مانند سمات و سیاح، دست و پای بانک ها را می بندند.

رسول لطفی آذر معاون فناوری اطلاعات بانک ملت دیگر سخنران این نشست تخصصی بود که درباره شرایط موجود نظام بانکی کشور گفت: امروز در کشور سامانه هایی داریم که بانک ها با مکاتبه می توانند داده های آنها را بگیرند ولی این داده ها به طور دیجیتال نیستند البته ما برای رسیدن به یک داده یکپارچه در درون بانک ها دچار مشکل هستیم.

وی با ذکر چند نمونه تصریح کرد: مرزهای حریم خصوصی در ایران مشخص نیست و وقتی برای استعلام یک شماره موبایل به سازمانی مراجعه می کنید باید پول پرداخت کنید.

لطفی آذر از ماهیار به عنوان مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک خواست تا ساختار منسجمی برای تبادل اطلاعات در سیستم بانکی طراحی شود.

کد خبر 69061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =