سامانه ۳۶۰ شاپرک؛ گزارش اقتصادی شاپرک در شمایلی نوین

گزارش اقتصادی شاپرک که یکی از منظم‌ترین و کاربردی‌ترین گزارش‌ها در حوزه بانکی و پرداخت الکترونیک کشور محسوب می‌شود، همزمان با انتشار یکصدمین شماره، در قالب و قامتی تعاملی و نو در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، داشبورد تعاملی این گزارش با قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی تحت عنوان "سامانه ۳۶۰ شاپرک"، که فصل نوینی از اطلاع‌رسانی مالی و تحلیلی را برای مخاطبان خود ایجاد کرده در حاشیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی شد.

براین اساس، این گزارش که بدون وقفه از تیرماه ۱۳۹۴ به صورت ماهانه و سالانه در دسترس همگان قرار گرفته با اهدافی چون شفافیت، افزایش رضایتمندی ذینفعان شبکه پرداخت، ارائه آمار و اطلاعات لازم شبکه الکترونیکی پرداخت و نیز ارائه گزارش عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات، فعالیت خود را آغاز کرد و اینک پس از گذشت ۱۰۰ شماره در آبان ماه ۱۴۰۲ در شمایل جدید از سوی شرکت شاپرک ارائه می‌شود.

سامانه ۳۶۰ شاپرک در مسیر شفافیت و هوشمندسازی

محسن خدابخش رییس هیات مدیره شرکت شاپرک درباره این سامانه گفت: شفافیت یکی از مهمترین مولفه‌های یک اقتصاد و حکمرانی آزاد و خوب است؛ در این میان شفافیت عملکردی یکی از مهمترین لایه‌های آن محسوب می‌شود. در این مسیر، انتشار داده‌های قابل استناد و غیرمحرمانه به صورت آمارها، گزارش‌ها و بولتن‌ها، از جهات مختلف بسیار مفید بوده و رشد و ارتقا یک اکوسیستم را به همراه دارد.

وی افزود: کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در بخش‌های گوناگون و بازیگران یک صنعت، تحلیل و ارزیابی کارشناسانه و رسانه‌ای از عملکرد صنعت، شفاف‌سازی نقاط ضعف و قوت، اشتراک‌گذاری بدون واسطه با افکار عمومی و نظایر آن از حداقل مزایای انتشار داده‌های صنعت پرداخت کشور بوده است.

رییس هیات مدیره شاپرک اظهار داشت: با توجه به جایگاه صنعت پرداخت کشور و ارتباط آن با حوزه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، کسب و کاری و آحاد ملت عزیز ایران و از همه مهمتر توسعه و گسترش پیوندهای ریشه‌ای بین این بخش‌ها، آمار، داده‌ها، مولفه‌های تأثیرگذار و شاخص‌های مقایسه‌ای، اهمیتی بیش از پیش یافته‌اند.

خدابخش گفت: در همین راستا شرکت شاپرک با انتشار بولتن عملکرد شبکه پرداخت کشور در دوره‌های زمانی منظم، اتاق شیشه‌ای برای بازیگران، پژوهشگران، ذی‌نفعان و آحاد مردم ایجاد کرده است. بدیهی است اطلاع از آخرین وضعیت شرکت‌های پرداخت، وضعیت صنعت پرداخت کشور و نسبت آن با اقتصاد ایران، نقش به سزایی در تصمیم گیری‌های اقتصادی و توسعه‌ای برای سرمایه گذاران و فعالان تجاری و دیگر ذی‌نفعان دارد.

وی اظهار داشت: پس از گذشت بیش از هشت سال و انتشار ۱۰۰ شماره از این گزارش‌های شفاف و منظم و با توجه به حرکت کشور به سوی اقتصاد دیجیتال و پرداخت هوشمند، نیاز است فصل جدیدی در نحوه و محتوای بولتن ماهانه و سالانه شاپرک ایجاد شود. این تغییر و پوست‌اندازی، در مسیر شفاف‌سازی بیشتر، مشتری‌مداری، هوشمندسازی و ارتباط نزدیک‌تر با بازیگران صنعت پرداخت بوده است.

رییس هیات مدیره شاپرک تصریح کرد: بولتن تعاملی یا داشبود تعاملی که با عنوان "سامانه ۳۶۰ شاپرک" اکنون در دسترس است، در ابتدای راه خود برای ارائه گزارش و آمار براساس نیاز ذی‌نفعان صنعت پرداخت است.

مدیرعامل شرکت شاپرک نیز درباره این سامانه اظهار داشت: بی شک امروز شاپرک در زمره مهمترین و تاثیرگذارترین نشان‌های کشور قرار داشته و نقشی محوری در فرآیندهای اقتصادی کشور به ویژه پرداخت الکترونیک ایفا می‌کند.

فرهاد فائز افزود: این شرکت با وارد شدن به دهه دوم فعالیت خود ضمن اشراف بر همه فعالیت‌های حوزه پرداخت و به مقصد رساندن میلیاردها تراکنش با کمترین خطا و همچنین ارائه سرویس‌های به موقع، ایمن و با سرعت بالا، با تدوین استراتژی‌ بلندمدت، گام در مسیر هوشمندسازی برداشته و با قرار گرفتن بر لبه فناوری، بر تاثیرگذاری فراوان خود در زیست بوم پرداخت الکترونیک کشور صحه گذاشته است.

مدیرعامل شاپرک تاکید کرد: فعالیت‌ها، اقدامات و اجرای مقررات و الزامات بانک مرکزی در حوزه پرداخت الکترونیک، تامین امنیت شبکه و اطمینان خاطر همه ذی‌نفعان به ویژه مردم عزیز، نظارت و مراقبت از شبکه پرداخت و در یک کلام انجام وظایف محوله بانک مرکزی به شرکت شاپرک به نحو احسن، گویای موفقیت این شرکت و حرکت کردن در مسیر صحیح است.

وی ادامه داد: طی سال‌ها فعالیت شرکت، به همت و تلاش کارشناسان و مدیران، شاپرک در پروژه‌های ملی بزرگی ایفای نقش کرده و منشا خدمات مهمی به نظام اقتصادی و آحاد مردم بوده که نتایج آن به سلامت و شفافیت بیشتر در اقتصاد کشور کمک شایان توجهی کرده است.

فائز گفت: در کنار همه فعالیت‌های زیربنانی و ساختاری در حوزه پرداخت، یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین اقدامات شاپرک، انتشار گزارشی منظم و منسجم از عملکرد شبکه پرداخت کشور در ابعاد مختلف بوده است که اینک شماره یکصدم آن در معرض دید مخاطبان گرامی قرار دارد.

مدیرعامل شاپرک خاطرنشان کرد: این گزارش که علاوه بر اینکه منبع مهم اطلاعاتی مورد استفاده برای بررسی عملکرد شبکه پرداخت، شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت، استفاده در تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی و مرجع استفاده آماری نظام بانکی و پرداخت کشور محسوب می‌شود، حتی برای پذیرندگان، صنوف و افراد مختلف کشور نیز کاربردی و راهنماست.

وی اطهار داشت: اینک پس از انتشار ۱۰۰ شماره با همت همکاران متخصص شرکت، نسخه جدیدی از گزارش باعنوان سامانه ۳۶۰ شاپرک در دسترس همگان قرار گرفته تا ضمن دریافت اطلاعات و آمار به صورت همیشگی امکان تحلیل و تفسیر انواع داده‌ها در بازه‌های زمانی مختلف نیز فراهم شود.

کد خبر 69093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =