کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز/ کنترل محسوس نقدینگی مقدمه مهار تورم تا پایان سال است

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران گفت: با کاهش نرخ رشد نقدینگی و افق کاهش تورم، انتظارات تورمی در بازار ارز کاهشی شده است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، حسین سلیمی با مثبت ارزیابی کردن اقدامات بانک‌مرکزی در جهت کنترل نقدینگی و مهار تورم اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اقتصادی بانک مرکزی به عنوان مهمترین متغیر در مهار تورم، بحث کنترل رشد نقدینگی بوده که خوشبختانه در دوره ریاست محمدرضا فرزین در این نهاد پولی ارزی نسبت به دوره‌های قبلی بانک مرکزی به خوبی اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه تورم هنوز روند کاهشی آنچنانی پیدا نکرده، اما تحت کنترل است، افزود: قطعا کاهش تورم طبق برنامه‌ها و سیاست‌های ویژه دولت و بانک مرکزی، یک روند زمان‌بر است، اما با توجه به این موضوع، باز هم روند کنترل نقدینگی در ماه‌های اخیر به خوبی محسوس بوده که این مساله را باید مقدمه‌ای بر کاهش و کنترل تورم تا پایان سال دانست.

کاهش انتظارات تورمی در بازار ارز

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران درباره تأثیر کنترل متغیرهای پولی بر بازار ارز هم توضح داد: آنچه مسلم است با توجه به آمار منتشر شده مبنی بر کاهش نرخ نقدینگی ۱۲ ماهه به ۲۶.۴ درصد در مهرماه امسال و چشم انداز کاهشی تورم، می‌توان گفت انتظارات تورمی در بازار ارز هم کاهشی شده، در نتیجه این بازار تا پایان سال می‌تواند با همین ثبات و آرامش به کار خود ادامه دهد.
سلیمی با تاکید بر لزوم تداوم ثبات در بازار ارز گفت: معتقدم ثبات بازار ارز می‌تواند به تمامی فعالان اقتصادی اعم از تجار، تولیدکننده و سرمایه‌گذاران امکان و توان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای آینده را بدهد که این موضوع بسیار مهم و تاثیرگذار است. از سوی دیگر با پیش بینی پذیر شدن بازار، مشتریان ارز و حتی مصرف‌کننده کالاهای مختلف، آرامش خاطر بیشتری نسبت به قیمت کالاها پیدا کرده و بازار از التهابات کاذب مصون می‌ماند.
وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی سیاسی و ارزی دولت و کاهش مبادلات دلاری در تجارت خارجی در چارچوب پیمان‌های سیاسی و اقتصادی می‌تواند فشار تقاضای سفته‌بازی برای دلار را کاهش دهد، گفت: در این بحث، ایجاد ارتباط و تحولات سیاسی در منطقه بسیار مهم است. بی تردید وقتی توافقات سیاسی و مراودات بین المللی باعث کاهش فشار تقاضای ارز می‌شود، دیگر نیازی به ایجاد نقدینگی در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نیست و همین کاهش نیاز و تقاضا می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. در واقع متغییرهای سیاسی تاثیر مثبتی در این بخش می‌گذارد. این در حالیست که تا چندی پیش نقدینگی آنچنان که باید و شاید به بخش مولد راه پیدا نمی‌کرد و این موضوع باعث ایجاد تورم بیشتر و رکود تولید در آن مقطع زمانی شده بود.

کد خبر 69165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =