افزایش صادرات شیرخشک در نتیجه کاهش مصرف سرانه شیر

دبیرکل انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر از ۹۸ کیلوگرم در سال ۱۳۸۹ به کمتر از ۶۵ کیلوگرم در سال جاری رسیده است، افزایش صادرات شیرخشک در کشور را نتیجه این کاهش مصرف دانست.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز از روابط عمومی اتاق تهران، دبیرکل انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به ماده چهار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که دولت را مکلف می‌کرد هیچ سالی یارانه شیر را کمتر از سال قبل آن تخصیص ندهد، گفت: متاسفانه در عمل این یارانه در ابتدا برای شیر یارانه‌ای خانوار که حدود دو میلیون تن توزیع می‌شد، متوقف شد و به تدریج تا سال ۱۳۹۵ اجرای طرح شیر مدارس نیز به طور کامل تعطیل شد.

رضا باکری افزود: در حدود ۱۵ سال گذشته، در اثر تورم سنگین و کاهش شدید ارزش پول ملی که قدرت خرید خانوار را به شدت تقلیل داد، سرانه مصرف شیر و لبنیات هم به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد. حذف شیر یارانه‌ و شیر مدارس هم اشتباه بزرگی بود که به کاهش مصرف شیر دامن زد. در حال حاضر سرانه مصرف شیر و لبنیات از بیش از ۹۸ کیلوگرم در سال ۱۳۸۹ به کمتر از ۶۵ کیلوگرم رسیده است که تبعات سنگینی در زمینه سلامت و بهداشت فردی خواهد داشت و ممکن است در آینده موجب مشاهده موارد بیشتری از پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، کمبود مواد مغذی و... بین افراد جامعه شاهد باشیم.

وی با اشاره به برخی برآوردهایی که از سوی متخصصان حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته است، گفت: برابر این پیش‌بینی‌ها، تداوم روند کنونی هزینه درمان مشکلات ناشی از کاهش سرانه شیر و لبنیات را در پنج سال آینده برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌رساند.

باکری افزود: درخواست ما از وزارت جهاد کاشورزی این است که در کنار برنامه توسعه تولید شیر خام که سالانه بین ۳ تا ۵ درصد برای افزایش تولید آن برنامه‌ریزی می‌شود، برنامه افزایش مصرف شیر و لبنیات هم برای بهبود سلامت خانوار با ابزارهای مختلفی مانند کالابرگ الکترونیک یا خرید اعتباری دیده شود تا میزان مصرف حداقل به همان رقم ۹۸ کیلوی ۱۲ سال قبل برسد.

وی هم‌چنین به رشد نامتوازن تولید محصولات لبنی و فرآورده‌ها اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه تولید شیر خام برابر برنامه‌های وزارت جهاد و تلاش دامداران رشد داشته اما سرانه مصرف به دلیل تورم پایین آمده است، در کشور مازاد شیرخام شکل گرفت. با کاهش تولید تناژ محصولاتی که در سفره مردم قرار می‌گیرند، واحدهای صنایع لبنی برای جذب شیرخام تولید شده و استفاده و حمایت از رشد تولید، به سمت ایجاد خطوط تولید شیرخشک صنعتی حرکت کردند. در نتیجه تولید شیرخشک صنعتی در کشور از حدود ۶۰ هزار تن در سال به حدود ۲۰۰ هزار تن در سال رسیدیم که حدود ۱۳۰هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است و صادر می‌شود.

دبیرکل انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی افزود: البته نفس توسعه صادرات اتفاق مبارکی است و موجب ارزآوری و رونق تولید و اقتصاد می‌شود اما زمانی که در نتیجه کاهش مصرف سرانه پیش آمده باشد، نمی‌تواند نکته مثبتی در نظر گرفته شود. اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داده علاوه بر کاهش مصرف سرانه، موجب تعطیلی کارخانجات کوچک و متوسط در صنعت لبنیات شده است که مساله اشتغال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رضا باکری گفت: در ۱۲ سال اخیر از ۱۳۰۰ واحد صنعتی تولید فرآورده‌های لبنی به ۴۰۰ واحد رسیدیم که بیش از ۱۵۰ واحد از آنها نیز نیمه‌فعال هستند و در هفته چند روز بیشتر کار نمی‌کنند.

کد خبر 69221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • + =