رشد ۱۸ درصدی بارش‌های کشور

میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا سوم آذرماه در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد یافت.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، اقلیم ایران خشک و نیمه‌خشک است؛ براین‌اساس وضعیت بارشی کشور هم متاثر از این اقلیم یک‌سوم متوسط جهانی است.

وضعیت بارشی از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) هم گرچه با بهبود اندکی همراه شده است، اما در کل برای منابع آبی چندان رضایت‌بخش نیست.

چندی پیش «عیسی بزرگ‌زاده» سخنگوی صنعت آب از تعریف طرح‌های اضطراری تامین آب برای شهرهایی که با کاهش بارش همراه شده‌اند خبر داده بود.

گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر آن است که وضعیت بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) با ۱۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

براین‌اساس، میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری تا سوم آذر به ۳۱.۹ میلیمتر رسید. در مدت مشابه سال آبی گذشته، با ۲۷ میلیمتر بارش به ثبت رسیده بود. همچنین در مقایسه با دوره بلندمدت که ۳۱.۳ میلیمتر بارش داشته‌ایم از رشد ۲ درصدی برخوردار شده است.

در عین‌حال ۹ استان کشور با کاهش بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده‌اند.

در این‌بین، استان چهارمحال‌وبختیاری با ۶۵.۹ میلیمتر بارش دارای بیشترین کاهش به میزان ۵۶ درصد نسبت به سال گذشته همراه شده است.

البته بتازگی سازمان هواشناسی اعلام کرده که ایران در فاز ال‌نینو قرار گرفته است. با این حال براساس اعلام مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی، در چند هفته گذشته هجوم هوای گرم شمال آفریقا به سمت شرق اروپا باعث شد سامانه‌های مهاجر که وارد ایران شدند، تضعیف شود. ‌در نتیجه به‌ویژه در آبان‌ماه با کم‌بارشی‌های گسترده مواجه شدیم.

البته این شرایط تا حدودی برطرف شد و به‌تدریج در آذرماه شرایط بارندگی بهبود می‌یابد و وضعیت بهتر می‌شود.

کد خبر 69246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =