وزیر اقتصاد: منطقه آزاد مازندران به دروازه صادرات کشور تبدیل شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: منطقه آزاد مازندران به دروازه تجارت و صادرات باهدف رشد اقتصادی و توسعه و آبادانی کشور تبدیل شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، احسان خاندوزی روز دوشنبه در همایش فرصت‌ها و چالش‌های منطقه آزاد در دانشگاه مازندران بیان داشت: سرمایه گذاری در مناطق آزاد برای رونق صادرات بوده که این اولویت برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه، مناطق آزاد باید پیوند دهنده اقتصاد منطقه خود در عرصه بین‌المللی باشد، اضافه کرد: تجارت در این مناطق باید به گونه‌ای رقم بخورد که بازارهای کشورهای خارجی را در تصاحب خود درآورد.

خاندوزی افزود: در منطقه آزاد قرار نیست که یک بخشی از استان را جدا کنیم و یک عده برای به دست آوردن منافع شخصی در این مناطق دفتر تاسیس کنند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه جانمایی برای مناطق آزاد بسیار حائز اهمیت است، گفت: در برخی از این مناطق رنگ و بوی زندگی شهری با ساخت و سازهای فراوان، کار را برای دولت جهت پیاده سازی برخی مقررات مناطق آزاد سخت کرده است.

تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری کالا از مازندران

وی اظهار داشت: تلاش دولت آن است تا مناطق آزاد نسل دوم همانند مازندران در مکان‌هایی تعریف شود که دارای زیرساخت است.

وی با بیان اینکه مازندران در هفت ماهه نخست امسال سه و نیم میلیون تن کالا صادر کرده است، تصریح کرد: تجارت ۱.۵ میلیارد دلاری مازندران در سال جاری نشان از فراهم بودن زیرساخت در این استان است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد مازندران با توجه به ظرفیت‌های خوب کشورهای حاشیه خزر باید به دروازه صادرات تبدیل شود.

این مقام مسئول گفت: منطقه آزاد باید با جامعه محلی خود پیوند موثری برقرار کند تا جوامع محلی آن منطقه را برای خود آزار تلقی نکند.

همایش یکروزه فرصت ها و چالش‌های منطقه آزاد با حضور وزیر اقتصاد و دارایی به همراه چهره‌های دانشگاهی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران برگزار شد.

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیئت دولت پیشنهاد شد، پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، روز ۱۵ مهر سال جاری از سوی رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می‌شود و مجموعا یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.

کد خبر 69271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =