بررسی پیمان سپاری ارزی و ارز چند نرخی در وزارت اقتصاد

در حالی که بانک مرکزی به واسطه سیاست تثبیت ارزی موفق به کنترل التهابات تورمی و ارزی شده است، در مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی نشستی برای بررسی مشکلات پیمان سپاری ارزی و جود ارز چند نرخی برگزار شده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، براساس اعلام وزارت اقتصاد نشستی در ادامه سلسله نشست های تخصصی مربوط به همایش سالانه اقتصاد مقاومتی (حکمرانی انرژی، ثبات و رونق اقتصادی) در سالن توسعه وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده است.

در این نشست، مشکلات مربوط به پیمان سپاری ارزی توسط صادرکنندگان و تولیدکنندگان مورد بحث و ثبادل نظر قرار گرفت. سخت گیری در روند پیمان سپاری ارزی، مانع تراشی توسط برخی دستگاه ها در مقابل صادرکنندگان، عدم استفاده از مزیت رقابتی توسط سیاستگذاران اقتصادی، ابلاغ آیین نامه های متعدد، عدم انسجام در مقررات صادراتی، افت صادرات برخی کالاها، وجود ارز چند نرخی و رسوب کالا در گمرک به عنوان بخشی از مشکلات این حوزه مطرح شد.

در ادامه این نشست، کارشناسان، پیشنهادها و راهکارهایی را برای رفع موانع و تسهیل فعالیت صادرکنندگان و افزایش نقش نظارتی بانک مرکزی بر این بخش ارایه کردند. تطبیق سیاست های پیمان سپاری ارزی بر اساس ملاحظات و شرایط صادرکنندگان، تغییر شیوه بازگشت ارز صادراتی، حمایت از بخش خصوصی واقعی، متنوع سازی روش های رفع تعهدات ارزی، ساماندهی واردات، چابک سازی نهادهای متولی صادرات و تسهیل فرایند صادرات از جمله راهکارهای پیشنهادی توسط کارشناسان بود.

کد خبر 69328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =