صادرات بیش از ۲۶ میلیون دلار کالا از گمرک شوشمی پاوه

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۲۶ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۳۲۳ دلار کالای صادراتی به وزن ۱۹۶ هزار و ۷۳۱ تن از طریق گمرک شوشمی به کشور عراق ارسال شد.

به گزارش اگزیم نیوز، «علی‌اصغر عباس‌زاده» روز شنبه افزود: صادرات این میزان کالا از گمرک مرز شوشمی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۱۷ درصد افزایش و از حیث وزن کاهش ۲ درصدی داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک شوشمی را سنگ آهن، میوه و تره بار، ادوات کشاورزی، صنایع دستی (از جمله گیوه،سبد و گهواره )، گچ ساختمانی، نمک خوراکی ،شیره توت محلی، نان شیرینی عنوان کرد.

شهرستان پاوه با بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت در۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد و ۸۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد. این شهرستان با استان حلبچه اقلیم کردستان هم مرز است و اکنون مرز و بازارچه رسمی شوشمی در بخش نوسود این شهرستان فعال است.

بازارچه شوشمی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است که قدمتی ۸۰ ساله دارد و در طول سال‌های جنگ تحمیلی تعطیل بود و بعد از گذشت مدتی فعالیت تجاریش را آغاز کرد و در شرایط فعلی جزو بازارچه های فعال کشور است.

این بازارچه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه و پنج کیلومتری غرب نوسود پاوه و ۱۵۵ کیلومتری کرمانشاه در محوطه‌ای بلند و پلکانی شکل در حدود ۲ هکتار واقع شده است.

این بازارچه از سمت عراق به استان حلبچه در شمال عراق متصل و در مجاورت شهر طویله عراق قرار دارد. روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه کامیون به بازارچه فوق تردد می نمایند و کالاهایی همچون میوه، سیمان، گیوه، نان برنجی، صیفی جات از طریق بازارچه شوشمی به عراق صادر می شود.

مرز شوشمی تا تیرماه امسال تنها مرز اقتصادی و بازرگانی بود اما از ششم تیر ماه امسال و باتوافق استانداران کرمانشاه و حلبچه به مناسبت عید قربان مرز تردد مسافری این مرز نیز بازگشایی شد.

افزایش ۲۰ درصدی ارزش کالاهای صادراتی در گمرک پرویزخان

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه در ادامه به افزایش صادرات در گمرک پرویزخان نیز اشاره کرد و گفت: در هشت ماه سپری شده از سال جاری ۶۵۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۷۲ دلار کالای صادراتی به وزن یک میلیون و ۸۸۲ هزار و ۷۶۶ تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از کشور صادر شد.

عباس‌زاده افزود: این میزان کالاهای صادراتی از گمرک پرویزخان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث ارزش رشدی ۲۰ درصدی و از لحاظ وزن افزایش ۳۴ درصدی داشته است.

وی عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرک پرویزخان را کلینکر سیمان، ورق فولادی، میوه و تره بار،میلگرد ساده و آجدار، شمش و ورق فولادی، انواع کاشی، کیک و بیسکویت محصولات پلاستیکی عنوان کرد.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

کد خبر 69384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =