«طرحهای زیربنایی ایران» در میزگرد سرمایه گذاران ایتالیایی

 همایشی موسوم به «میزگرد طرح های زیربنایی ایران» با هدف معرفی پروژه های زیربنایی جمهوری اسلامی به سرمایه گذاران و کارآفرینان ایتالیایی، در شهر رم برگزار شد

به گزارش اگزیم نیوز، وزارت امور خارجه ایتالیا به همراه انجمن ملی سازندگان مسکن (Ance) و موسسه ملی تجارت خارجی (ICE) این کشور، این همایش را دیروز سه شنبه، در پی سفر «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه و «فدریکا گوییدی» وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا به ایران در ماه اگوست گذشته و همچنین ماموریت اخیر اقتصادی 300 شرکت ایتالیایی در بخش های مهم اقتصادی به ریاست کارلو کالندا معاون وزیر توسعه اقتصادی به تهران، در ساختمان انجمن ملی سازندگان مسکن در شهر رم برگزار کردند.
جمعی از مقامات و مدیران سیاسی و اقتصادی ایران و ایتالیا و حدود 250 تن از سرمایه گذاران ایتالیایی در این همایش که هدف از آشنا کردن فرصت های اقتصادی و طرح های زیربنایی ایران به شرکت های ایتالیایی اعلام شده است، حضور داشتند. 
دولت جمهوری اسلامی ایران در صدد جذب سرمایه های خارجی در زمینه طرح های زیربنایی و توسعه و مدرنیزه کردن شبکه راه آهن و بزرگراه ها و همچنین مدرنیزه کردن و توسعه بنادر، فرودگاه ها و بیمارستان ها است و شرکت های مختلف ساخت و ساز ایتالیایی که علاقه مند به کار با ایران هستند، توانستند با برنامه های دولت ایران برای سال های آینده در این بخش آشنا شوند. 
«محسن پورسید آقا» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی که در صدر هیاتی 20 نفره در این همایش شرکت کرده است، در این همایش گفت: اکنون که مقدمات توافق میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 فراهم شده است، امید می رود که بزودی تحریم ها نیز برداشته و شرایط برای روابط عادی برقرار شود و با اجرای برجام فصل جدیدی از روابط آغاز می شود. ایران به عنوان قدرت منطقه ای، هم به حقوق ملت خود و هم به مسوولیت های بین المللی اش واقف است و به دنبال توسعه عمران و آبادانی و ایجاد صلح و امنیت در جهان است. 
وی افزود: 'وزارت راه و شهرسازی ایران طرح های حمل ونقل، مسکن و شهرسازی را در هشت زمینه حمل نقل ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، توسعه شهری، صرفه جویی در مصرف انرژی، صنایع بندری و فرودگاهی به سرمایه گذارن داخلی و خارجی عرضه کرده و دراین راستا 121 طرح به ارزش 25 میلیارد دلار را به سرمایه گذاران بین المللی معرفی می کند. 
' با توجه به علاقه و آمادگی ایتالیایی ها برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های زیربنایی ایران، بویژه در دوران جدید، این همایش به دعوت دولت و بخش خصوصی انجام شد تا انها بتوانند با پروژه های زیربنایی ایران آشنا شوند'. 
جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن مهم خواندن این همایش گفت: خوشبختانه ایتالیا پیشگام برگزاری همایش های مختلف تجاری، صنعتی، بانکی، زیربنایی و تبادل هیات میان دو کشور در هفته ها و ماه های اخیر بوده و ثابت کرده است که می تواند جایگاه ویژه ای در دوره جدید گشایش روابط خارجی ایران داشته باشد. ایتالیا از گذشته دور تاکنون همواره دروازه جمهوری اسلامی ایران به اروپا بود و تحولات اخیر و میزبانی همین همایش حاکی از ایفای نقش مثبت این کشور است. 
مظفری افزود: با تصویب قطعنامه شورای حکام انرژی اتمی ، بزودی موانع اجرایی شدن برجام رفع می شود و مسیر همکاری بین شرکت ها هموار خواهد شد. اگر تا امروز دو طرف در حال آماده سازی همکاری اقتصادی بودند از این پس باید مراحل اجرایی آنرا آغاز کنند. 
«بندتو دلا ودوا» معاون وزیر امور خارجه ایتالیا نیز که به همراه مدیران و مسوولان انجمن ملی سازندگان مسکن، موسسه ملی تجارت خارجی، بیمه اعتباری ساچه و اتحادیه صنایع در این همایش حضور داشت، ضمن استقبال از گسترش روابط میان دو کشور گفت: این همایش گامی مهم در گسترش روابط و همکاری های میان دو کشور در بخش های عمرانی، توسعه و امور زیربنایی است و می تواند به توسعه فعالیت شرکت های متوسط و کوچک ایتالیایی منجر شود، که مایل به سرمایه گذاری در ایران هستند. 
«جووانی کاستلانتا» رئیس بیمه اعتباری «ساچه» ایتالیا هم در این همایش برای پنج میلیارد یورو ضمانت برای شرکت های ایتالیایی که قصد سرمایه گذاری در ایران را دارند، اعلام آمادگی کرد که خود گامی مهم برای بهبود روابط اقتصادی میان دو کشور محسوب می شود. 
ایتالیا با تمام توان اقتصادی خود و با مساعدت وزارت امور خارجه، وزارت توسعه اقتصادی، اتحادیه صنایع، بیمه اعتباری (ساچه) و بانک های این کشور در حال حرکت به سوی ایران برای جبران سهم از دست رفته به خاطر تحریم ها است. 
هدف از برگزاری این همایش ها و سفر هیات های ایتالیایی به ایران، شناسایی و تعمیق دورنمای واقعی همکاری های تجاری و صنعتی پس از لغو تحریم ها میان ایران و سیستم تولیدی ایتالیا است که قصد بازگشت به سطح گذشته مبادلات دوجانبه را دارد. مبادلات دو جانبه میان دو کشور تا قبل از اجرایی شدن تحریم های اقتصادی، هفت میلیارد یورو بود در حالی که اکنون به حدود یک میلیارد و 600 میلیون یورو کاهش یافته است. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
کد خبر 696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =