وصول بیش از ۶۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در ۸ ماهه نخست امسال

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: مجموع مالیات و عوارض وصولی سازمان امور مالیاتی در ۸ ماه نخست سال جاری، رقمی بالغ بر ۶۳۱ همت بوده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، نشست بررسی و تحلیل سامانه مودیان مالیاتی با حضور دادستان، معاونین فنی و حسابرسی، حسابرسان کل دیوان محاسبات کشور و همچنین رئیس و معاونین سازمان امور مالیاتی برگزار شد.

محمدهادی سبحانیان در این نشست با تقدیر از عملکرد دیوان محاسبات کشور، افزود: نقش دیوان محاسبات در کمک به سازمان امور مالیاتی برای گزارش محل های هزینه کرد مالیات های ماخوذه به مردم، بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به افزایش دوبرابری معافیت های مالیاتی برای حقوق بگیران با هدف کاهش فشار اقتصادی، بیان داشت: مجموع مالیات و عوارض وصولی سازمان امور مالیاتی در ۸ ماه نخست سال جاری، رقمی بالغ بر ۶۳۱ همت بوده است.
وی، تحول در نظام مالیات ستانی را از اولویت های این سازمان برشمرد و افزود: مواردی همچون «مبنا قرار دادن رتبه اعتباری مالیات در اعطای تسهیلات»، «رفع تبعیض و ناعدالتی در مالیات ستانی» و «افزایش اتقان اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعاتی مالیات» از اصلی ترین گام ها در تحول آفرینی در سازمان امور مالیاتی محسوب می شوند.

سبحانیان در خاتمه با بیان آمارهایی از مقایسه عملکرد سامانه مودیان در بازه زمانی فروردین تا آذر ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: رشد ۲۳ برابری تعداد اشخاص حقوقی فعال در سامانه مودیان، رشد ۳۳ برابری تعداد صورتحساب های الکترونیکی و رشد ۵ برابری میانگین تعداد دریافت صورتحساب الکترونیک، از مهمترین اقدامات در این سامانه بشمار می روند.

دادستان دیوان محاسبات نیز با اشاره به پیشرفت ها و تحولات رخ داده در سازمان امور مالیاتی کشور، اظهار داشت: اقدامات مثبت و خوبی در سازمان امور مالیاتی صورت گرفته اما باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
علی کامیار درباره نقش ویژه مالیات در اصلاح ساختار اقتصادی کشور، گفت: نحوه اخذ مالیات از کارمندان نباید به این شکل باشد که ابتدا ضریب افزایش حقوق سنواتی لحاظ شود و سپس به همان میزان یا حتی بیشتر، بر درصد کسر مالیات از حقوق نیز اضافه گردد؛ به نحوی که هیچ تغییری در دریافتی کارکنان صورت نپذیرد.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید بطور کامل وصول شود، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه مالیاتی، عدم رعایت تناسب زمانی در میزان وصولی از مودیان است بدین صورت که در ۱۰ ماهه نخست هرسال ۲۰ درصد و در ماه های بهمن و اسفند، حدود ۸۰ درصد درآمدهای مالیاتی اخذ می گردد که این امر موجب ایجاد اختلال در پیشبرد برنامه های اقتصادی دولت خواهد شد.

کامیار با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ مالیاتی در میان مردم، افزود: دیوان محاسبات کشور با جدیت تمام پیگیر اعمال نفوذها در خصوص بخشودگی مالیاتی خواهد بود و به دقت آن را رصد خواهد کرد.
در ادامه این نشست، محسن برزوزاده معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات نیز با اشاره به ضرورت رعایت ماده ۴۰ قانون محاسبات و اجرای کامل حسابداری بخش عمومی در امور مالیاتی، بیان داشت: مغایرت درآمدی در بخش های مختلف دولت از جمله مواردی است که تسهیم صحیح منابع را با مشکل مواجه می کند که می توان با استانداردسازی حساب ها و اصلاح روش ها، این نقیصه را برطرف کرد.

لزوم تصمیم گیری به موقع و درست در شرایط بحران مالی، از دیگر بخش های سخنان برزوزاده بود که گفت: در شرایط رکودی، باید روشی را اتخاذ کنیم که از فشار مضاعف مالیات بر مردم جلوگیری شده و شیوه ای را در پیش گرفت تا با بالا بردن هزینه های عمومی دولت، رونق اقتصادی ایجاد شود.

وی تنظیم فاصله بین ممیز و مودی را از دیگر الزامات اساسی در حوزه اخذ مالیات دانست و تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۶۶۰۰ همت رسوب منابع در ادارات کل مالیاتی وجود دارد که باید آن را تعیین و تکلیف کرد.

کد خبر 70085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =