منظور: قانونگذار باید برای قیمت بنزین تصمیم‌گیری کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای قیمت بنزین باید در یک سطح قانونگذاری تصمیم گیری شود و شورای سران قوا برای مسایل اضطراری تصمیم گیری می‌کند.

به گزارش اگزیم نیوز، داود منظور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سامان دهی بازار انرژی نیاز به سیاست پایدار دارد و در سطح رابطه دولت و مجلس باید پیش بینی شود.

منظور ادامه داد: افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه ها پیش بینی شود آنچه ما در این لایحه دیده ایم، ۱۰ درصد افزایش منابع هدفمندی است اما درباره ترکیب آن تصمیم نگرفته ایم، در بحث سیاست قیمتی سوخت در لایحه بودجه، تصمیمی نگرفته‌ایم.

منظور درباره انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادات کمیسیون های تخصصی مجلس درخصوص لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق می‌رود و سپس در صحن علنی مطرح ‌می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت ها رابطه متقابل با افزایش دستمزدها دارد وقتی دستمزدها افزایش می یابد اعم از بخش های دولتی و غیر دولتی، خود به خود در قیمت‌های سال بعد هم منعکس می شود ضمن اینکه از زمانی که افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد باید موضوع را جبران کنیم و بین اینها باید تعادل ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: یعنی باید به شکلی رفتار کنیم که هم قیمت‌ها را برای سال آینده کنترل کنیم زیرا هدف ما این است تا قیمت ها را به روند بلندمدت برگردانیم و تورم قابل قبولی را برای سال آینده داشته باشیم. لذا باید همه مولفه‌هایی که می‌تواند منجر به تورم شود را مدیریت کنیم و یکی از آن مولفه‌ها، مولفه حقوق و دستمزد است.

منظور ادامه داد: با توجه به اینکه شاهد افزایش هزینه ها در سال جاری بودیم باید افزایش دستمزد متناسبی را برای سال آینده پیش‌بینی کنیم. جمع‌بندی اینها نهایت در قانون بودجه منعکس می‌شود.

وی درباره تصمیم جدید دولت عراق برای محدود کردن مبادله ارزی اظهار داشت: تصمیم جدید دولت عراق لزوما به‌طرف محدودیت نیست بلکه نوعی تنظیم‌گری جدید دولت عراق است و وزارت صمت و بانک مرکزی متناسب به آنچه که در عراق اتفاق می‌افتد سیاست‌های ارزی و تجاری خود را تنظیم‌ می‌کنند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه سال آینده برای مصارف گفت: همه حوزه‌ها باید تخصیص بهتری دریافت کنند ما برای ۳ ماه آخر سال تصمیم گرفتیم تا در همه طرح‌های تملک تخصیص منابع به پروژه‌های عمرانی سرعت بگیرد. طرح آبخیزداری هم در اولویت ما قرار دارند و از همین ماه بهبودی در تخصیص خواهیم داشت تا این طرح‌ها را به آستانه مناسبی تا پایان سال برسانیم.

منظور درباره بودجه سال ۱۴۰۳ افزود: ما هنوز در بودجه سال آینده درباره مصارف جمع‌بندی نکرده‌ایم. لایحه بودجه ۱۴۰۳ دوقسمتی است و در قسمت دوم باید در مورد مصارف بودجه پیشنهادات را تنظیم کرده و به دولت بیاوریم که تبدیل به لایحه شود.

وی ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه در حال آماده‌سازی بخش دوم لایحه بودجه هستیم و تاکنون ۸ جلسه برای تنظیم بخش دوم لایحه در ستاد بودجه سازمان برنامه داشته‌ایم در روزهای آینده وارد مذاکره با وزرا می شویم و نظرات آنها را نیز دریافت می‌کنیم تا بتوانیم بخش دوم لایحه را نیز جمع‌بندی و برای مجلس ارسال کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره چگونگی افزایش قیمت بنزین، گفت: موضوع قیمت بنزین باید در یک سطح قانونگذاری تصمیم گیری شود، سران قوا معمولا به مسایل ویژه و اضطراری ورود می کنند.

منظور داشت: موضوع انرژی و سامان دهی بازار انرژی نیاز به سیاست پایدار دارد و تصور من این است که این موضوع باید در سطح رابطه دولت و مجلس پیش‌بینی شود.

وی درباره افزایش نرخ سوخت نیز افزود: افزایش قیمت سوخت باید در منابع هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شود آنچه ما در منابع هدفمندی پیش‌بینی کرده‌ایم افزایش ۱۰ درصدی منابع هدفمندی است اما درباره ترکیب آن تصمیمی نگرفته‌ایم و باید در این زمینه رایزنی صورت بگیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بخش عمده‌ای از این افزایش ۱۰ درصدی عمدتا به میزان رشد تامین و میزان رشد فروش فرآورده‌های انرژی مربوط می‌شود بنابراین در بحث سیاست قیمتی سوخت در لایحه بودجه، تصمیمی نگرفته‌ایم.

کد خبر 70420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =