صید سالانه ۲۹۰ هزار تن تون ماهیان در سواحل دریای عمان و غرب اقیانوس هند

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از صید سالانه ۲۹۰ هزارتن تون ماهیان و شبه تون ماهیان در دریای عمان و غرب اقیانوس هند خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، «رضا عباسپور نادری»روز چهارشنبه در دومین نشست خبری همایش «ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان» با بیان اینکه میزان صید سال گذشته از دریای عمان و خلیج فارس ۷۵۱ هزار تن بود، اظهار کرد: از این میزان صید، ۳۴۵ هزار تن به انواع ماهیان زی درشت اختصاص دارد که حدود ۲۹۰ هزار تن آن تون‌ماهیان هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: اقتصاد و معیشت بخش زیادی از مردم محلی و ساحل‌نشینان در سواحل جنوبی کشور به صید تون ماهیان وابسته است؛ بنابراین این صید از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: وضعیت ایران در بهره‌برداری از تون ماهیان در دریای عمان و صیدگاه اقیانوس هند از وضعیت مناسبی برخوردار است، به طوری که یک هزار فروند از شناورهای صیادی امکان حضور در صیدگاه ‌های غرب اقیانوس هند را دارند.

عباسپور نادری گفت: میزان صید تون ماهیان در کشور از جایگاه بالایی برخوردار است، تاجایی که رتبه اول در صیدگاه این ماهی در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم را در کل اقیانوس هند در این بخش داریم. برای صید این گروه از ماهیان روش‌های صید مناسبی داریم که منجر به ارزش افزوده و حفظ کیفیت بیشتر تون ماهیان شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بیشترین میزان صید از این گونه را مربوط به گونه‌های گیدر و هوور مسقطی است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این آبزیان به دلیل شرایط کیفی در صورت فرآوری مناسب امکان صادرات دارند، بیان کرد: به دنبال این هستیم که ارزش افزوده بیشتری در این بخش بخش ایجاد شود تا مسیر مصرف تون ماهیان متفاوت از کنسرو ماهی باشد.

عباسپور نادری با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در کارخانجات کنسرو داریم، گفت: بخشی از محصول تون‌ ماهیان روانه کارخانجات کنسرو تن می‌شود، اما تولید محصول ظرفیت دارد که با فرآوری مناسب و ارتقای ارزش افزوده برای مصرف تازه‌خوری و صادرات استفاده شود.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید سازمان شیلات درباره روش‌های صید بیان داشت: بخش عمده صید با روش صید گوشگیر انجام می‌شود؛ این روش به دلیل ملاحظات فنی ممکن است که شرایط مناسبی را برای آبزیان ایجاد نکند؛ بنابراین به دنبال این هستیم که از روش‌ های دیگری مانند رشته قلاب طویل، قلاب چوبی، دستی و قلاب کششی برای حفظ کیفیت تون ماهیان استفاده شود.

وی اضافه کرد: تلاش داریم شرایط مناسبی را برای حمل و نقل آبزیان فراهم کنیم که این امر نیازمند همکاری صیادان است.

عباسپور نادری درباره قیمت تون ماهیان گفت: با افزایش صید تون ماهیان و استفاده از ظرفیت صیدگاه ها بتوانیم شرایط قیمتی مناسبی را ایجاد کنیم.

وی درباره همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان اشاره کرد و افزود: در این همایش رویکرد ما ماهیگیری مسئولانه در کنار در نظر گرفتن بهره‌ وری پایدار و بلندمدت با حفظ ذخایر است.

مدیرکل دفتر مدیریت امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه باید موانع و مشکلات نیز در این همایش مطرح و حل شود اظهارداشت: در این همایش از مسئولان مربوطه، سفرای کشورهای خارجی، دبیر کمیسیون تون ماهیان اقیانوس هند دعوت به عمل آمده است.

همایش «ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان» دوم بهمن ماه به مدت یکروز در هتل المپیک برگزار می شود.

کد خبر 70828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =