بار مالیات به سمت ثروتمندان و پرمصرف‌ها هدایت می‌شود/معافیت مالیاتی سفره مردم

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: افزایش یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳ از جیب مردم نیست بلکه از ثروتمندان و پرمصرف‌ها گرفته خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، در جلسه صحن علنی امروز(دوشنبه)مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و بند (س) تبصره (۶) لایحه توسط نمایندگان بررسی شد.

در بند (س) تبصره (۶) عنوان شده که نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش یابد و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از محل منابع حاصل از این بند انجام می‌شود. ‌

در ابتدا محمدحسن آصفری پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرد و گفت: افزایش یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده در کشور سبب بروز تورم خواهد شد.

رییس سازمان امور مالیاتی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با پیشنهاد حذف بند (س) گفت: اینکه دوستان می‌فرمایند دولت با مولدسازی و فروش زمین‌ها و املاکی که در اختیار دارد، هزینه‌های لازم برای بازنشستگان و حقوق بگیران و غیره را پرداخت کند، این رویکرد تورم زا است.

محمدهادی سبحانیان با بیان اینکه دولت باید منابع پایدار برای مصارف پایدار ایجاد کند، افزود: پیشنهاد افزایش یک واحد درصدی مالیات در راستای این است که بار مالیاتی به سمت ثروتمندان و کارخانه داران برود.

وی تصریح کرد: بسیاری از خدمات و کالاهایی که امروز عموم مردم استفاده می‌کنند، به موجب قانون ارزش افزوده معاف از مالیات است. به عنوان نمونه تمامی محصولات کشاورزی فراوری نشده، دام زده و خوراک آن، بذر، نشاء، سم، کود، مصارف کشاورزی، شیر، ماست، پنیر، نان، آرد، گوشت و فرآورده‌های گوشتی، برنج، حبوبات، سویا، پروتئین سویا، انواع روغن‌های خوراکی گیاهی و حیوانی، شیرخشک، خمیرکاغذ و کاغذ باطله، انواع چاپ کتاب تحریر، روزنامه و کتاب از جمله مواردی است که معاف از مالیات ارزش افزوده هستند.

سبحانیان ادامه داد: تمام خدمات درمانی، مسائل بهزیستی، توانبخشی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است و باید مجلس و دولت در این باره تصمیم بگیرند که به سمت دریافت مالیات از ثروتمندان و پرمصرف‌ها حرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سفره مردم را از مالیات معاف کردیم و باید به این معافیت‌ها اعتبار بخشی کنیم. چرا که مالیات ستانی فقط ابزار درآمدستانی نیست بلکه ابزار توزیع ثروت است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ مجلس در مخالفت با حذف این بند توضیح داد: در بودجه سال آینده همه نمایندگان اذعان دارند که فوق العاده شغل کارمندان و پاداش بازنشستگان و همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخت و انجام شود. چرا که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در کشور وجود دارد و برای سال آینده باید از همین افزایش یک واحد درصد مالیات بر ارزش افزوده مطالبات خود را دریافت کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: در این بند قرار نیست از مردم مالیات گرفته شود بلکه باید از پتروشیمی‌ها، کارخانه داران، بخش نفت، ثروتمندان و بخش فولاد این یک واحد درصد را دریافت کنیم و به بازنشسته پرداخت شود. اگر هم این افزایش محقق نشود، امکان پرداختی‌های درنظر گرفته به بازنشسته‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت مالیات‌ها، درآمدها و هزینه‌ها را تعریف و شفاف بیان می کنند، گفت: اگر یک واحد مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشود، پولی برای پرداخت مطالبات بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها وجود ندارد.

کد خبر 70954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =