عملکرد قابل قبول بانک مرکزی در مهار تورم/ نقدینگی به ۲۶ درصد کاهش یافت

کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازارهای مالی معتقد است: بانک مرکزی با اجرای سیاست انقباضی و کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها در کنترل تورم موفق عمل کرده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، بابک سالاروند در گفت‎‌وگویی با بیان اینکه در یکسال گذشته و با روی کار آمدن آقای فرزین در جایگاه ریاست بانک مرکزی، سیاست انقباضی با جدیت بیشتری دنبال شد، گفت: اجرای سیاست انقباضی سبب شد تا نرخ رشد نقدینگی وارد یک روند نزولی شود و مطابق با آخرین گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی از ۳۳.۱ درصد ابتدای امسال به حدود ۲۶ درصد براساس آخرین اطلاعات موجود کاهش یافته که این شاخص قطعا بر مهار تورم تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی سبب شد تا نرخ ارز امسال نسبت به سال گذشته نوسان محدود تری را تجربه کند که البته در یک ماه گذشته به دلیل تعدد بسیار بحران های سیاسی در منطقه شاهد نوسانات بازار هستیم که موقتی است. همچنین از سوی دیگر بانک مرکزی با کنترل جدی ترازنامه بانک‌ها، اجازه خلق پول را به آن‌ها نداد که این موضوع در رشد نرخ بهره بین بانکی نیز اثرگذار بود، در این دوره تقاضای بانک‌ها نیز در عملیات بازار باز بانک مرکزی از طریق ریپو اغلب به طور کامل پاسخ داده نمی‌شد.

این تحلیلگر بازارهای مالی تاکید کرد: مجموع سیاست‌های اتخاذی از سمت بانک مرکزی موجب کنترل و کاهش شدید انتظارات تورمی شد؛ بنابراین می‌توان گفت که بانک مرکزی در مهارتورم موفق بوده، البته باید اذعان کرد که وقتی از مهار تورم صحبت می‌کنیم منظور رساندن تورم به عدد یک رقمی نیست.

سالاروند تاکید کرد: نرخ‌های ماهانه تورم نشان می‌‎دهد که هسته سخت تورمی در کشور شاید با اعمال سیاست‌های شدیدتر انقباضی نیز تغییر نکند، اما در شرایط فعلی سیاست انقباضی بانک مرکزی در کنترل نرخ رشد نقدینگی بازتاب مثبتی داشته، البته بانک مرکزی باید در کنار اجرای سیاست انقباضی به تولید نیز توجه کند تا بازارهای مالی وارد رکود نشوند.

وی در پایان اظهار داشت: طبق آخرین آمار بانک مرکزی شاخص تورم تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به ۳۴.۹ درصد در دی ماه امسال رسیده که کاهش ۴۷.۷ واحد درصدی را نشان می‌دهد؛ این شاخص، پیش‌نگر تورم مصرف کننده است، یعنی با کاهش تورم تولیدکننده شاهد کاهش تورم مصرف کننده نیز خواهیم بود.

کد خبر 71194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =