کاهش رشد نقدینگی به کنترل تورم منجر می‌شود

تحلیلگر اقتصادی با اشاره به کنترل رشد نقدینگی، گفت: نمی‌توان کنترل همه متغیرهای پولی و مالی را از بانک مرکزی بازخواست کرد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، بهنام ملکی در گفت‌وگویی اظهار داشت: رئیس کل بانک مرکزی در حرکت برای حذف ارز چند نرخی که در راستای سیاست تثبیت، عملکرد قابل قبولی داشته به طوری که امسال توانست ثبات بازار ارز را به خوبی فراهم کند.

وی اضافه کرد: فرزین موفق شد تا نرخ رشد نقدینگی را از محدوده ۴۰ درصد کاهش دهد که در جدیدترین آمارها نیز این نرخ به ۲۵.۲ درصد در دی‌ماه تقلیل یافته است، او همچنین موفق شد تا پایه پولی را به ۳۱.۷ برساند که این دستاوردها تاثیر بسزایی در مهار تورم نیز خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: شرایط کشور به گونه‌ای است که نمی‌توان کنترل همه متغیرهای پولی و مالی را از بانک مرکزی بازخواست کرد و در این رابطه دستگاه‌های دیگر نیز در کنترل شاخص‌های اقتصادی همچون نرخ تورم مسئول هستند. اینکه دستگاه‌های مربوطه و همچنین بانک مرکزی چه درصدهایی و چه نقش‌هایی در کنترل تورم دارند، قابل تامل و بررسی است.

براساس این گزارش، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۴.۱ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ کاهش یافت که دستیابی به این رقم برای اولین بار از خردادماه ۱۳۹۸ (پس از ۵۵ ماه) محقق شده است. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان دیماه ۱۴۰۲ با ۶.۵ واحد درصد تنزل نسبت به دوره مشابه سال قبل (۳۸.۲ درصد در دیماه ۱۴۰۱) به ۳۱.۷ درصد کاهش یافت. همچنین خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در دی ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد رشد داشت.

کد خبر 71290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =