هشدار وزیر اقتصاد به بانک های غیردولتی که منابع را در خارج استان‌ها خرج می کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد کرد بانک‌های غیردولتی که منابع استانی را در خارج از استان صرف می‌کنند تعطیل شوند مگر اینکه اصلاح رفتار کنند و در خدمت توسعه استانی باشند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، سیداحسان خاندوزی در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی اظهار داشت: برای اولین بار این نوید را می‌دهم که شرکت‌های دولتی یا شبه دولتی، عمومی یا تحت کنترل دستگاه‌های دولتی مکلف هستند تا حساب‌های بانکی خود را در استان محال فعالیت باز کنند و این پیشنهاد به کمیسیون اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مطرح شده که نیازمند برخی تغییرات و اصلاحات است.

وی وعده داد به زودی و تا یک ماه آینده این مصوبه ابلاغ می‌شود و دغدغه بیشتر استان‌های کشور که چرا گردش مالی در مرکز یا استان‌های خاص است، برطرف خواهد شد.

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه هر میزان اختیارات لازم برای اینکه به سرعت تصمیم گیری و اجرا کمک کند از سوی وزارت اقتصاد به استان‌ها تفویض شده است، گفت: ما باید مناطق را تقویت و در عین حال نظارت کنیم.

خاندوزی در مورد تبصره هشت بودجه و اینکه منابع این تبصره به صورت مساوی بین استان‌ها تقسیم شده است، افزود: این قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده و کاری از دست وزارت اقتصاد بر نمی‌آید که امیدواریم در مجلس آینده اصلاح شود.

وی در مورد ارز ترجیحی نیز گفت: ارز ترجیحی تقاضای کاذب ایجاد می‌کند و این ایراد درستی است اما مثل گذشته نیست که در مورد مصارف و تقاضای ارزی یک نهاد تصمیم بگیرد بلکه وزارت‌های جهاد کشاورزی، صمت و بهداشت باید تصمیمات سازگار برای نیاز ارزی خود ارائه کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه مسیر توسعه اقتصادی استان‌ها به ویژه استان‌های پیشران حائز اهمیت است، اظهار داشت: سال آینده که زمان آغاز برنامه هفتم توسعه اقتصادی است موعد خوبی برای تعیین مسیر توسعه استان‌هاست.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دروازه تجارت و صنعت کشور بوده و بازگرداندن مرجعیت و نقش محوری به این استان‌ در تولید و تجارت و صادرات مهم است، گفت: برنامه توسعه هفتم کشور فرصت خوبی است تا سندی با این رویکرد در استان تهیه شود .

خاندوزی با بیان اینکه وزارت اقتصاد به دنبال تسهیل کسب و کار برای فعالان اقتصادی است، افزود: در کنار درگاه مجوز کسب و کارها در بخش دوم نیز بار مقرراتی اقتصاد تلاش‌هایی را شروع کرده است و از هیئت دولت مصوبات خوبی در این زمینه گرفته شده است .

وی درباره قانون مستمر بهبود محیط کسب و کار نیز گفت: تکالیفی که روی دولت‌ها بود به خوبی اجرا نشده بود و ما آن را محقق و از وضع مصوبه‌های غافلگیر کننده‌ جلوگیری کردیم.

بخشنامه های ناگهانی دولت نفتی موجب سردرگمی فعالان اقتصادی می شد

وی با اشاره به اینکه در زمان دولت نفتی بخشنامه‌های ناگهانی موجب شگفتی و سردرگمی فعالان اقتصادی و ایجاد رانت می‌شد، افزود: ما مصوباتی داشتیم تا فعالان اقتصادی را غافلگیر نکنیم و دستگاه‌ها موظف شدند ۲ سه ماه قبل از تصویب مقررات، فعالان اقتصادی را در جریان بگذارند .

خاندوزی ادامه داد: سرمایه‌گذاران و فعالان نیازمند اطلاعات، راهنمایی و گره گشایی هستند که اگر از داده‌ها مطلع باشند تصمیم بهتری می‌گیرند .

وی درباره ویژگی های رونمایی از اطلس جامع سرمایه‌گذاری کشور هم گفت: خلاصه اطلاعات مکان محور در این اطلس که به درد فعالان اقتصادی می‌خورد ارائه شده و انتظار ما از فعالان اقتصادی کمک برای تهیه اطلس سرمایه‌گذاری خارجی است.

وزیر اقتصاد در خصوص مشکلات مطرح شده در مورد گمرک در جلسه شورای اداری نیز گفت: تلاش ما این است که مراحل را تسریع کنیم اما ۲۰ دستگاه مختلف در این زمینه تصمیم گیر و موثرند ما به تنهایی نمی‌توانیم در زمینه ارز نقش آفرینی کنیم اما به عنوان متولی گمرک می‌توانیم از متروکه اعلام کردن کالاهایی که کد ارزیشان اعلام نشده جلوگیری کنیم.

وی با بیان آنکه تامین مالی با سیاست پولی انقباضی دشوار است لذا برای کمک به تولید باید راه میانی اتخاذ کنیم، پیشنهاد کرد: صنایع بزرگ و معتبر فارغ از تامین مالی بانکی از طریق بورس و یا سایر روش‌ها منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در مورد صنایع کوچک نیز تا زمانی که با تنگنای اعتباری و تسهیلاتی از سوی بانک‌ها مواجهیم به جایی نخواهیم رسید و ناچار به اولویت گذاری هستیم، گفت: شورای هماهنگی بانک‌های دولتی استان برای سال ۱۴۰۳ باید تعامل و مبلغی را برای سال آینده مشخص کنند.

راهبرد اصلی سازمان امور مالیاتی کشور همراهی سازنده با فعالان اقتصادی است

رئیس سازمان امور مالیاتی هم با بیان اینکه راهبرد اصلی سازمان امور مالیاتی کشور همراهی سازنده با فعالان اقتصادی است، گفت: فعالان اقتصادی را شرکای راهبردی خودمان می‌دانیم و از مدیران سازمان تقاضا کردیم که در تعامل سازنده با فعالان اقتصادی باشند، ضمن آنکه اقدامات سازمان امور مالیاتی نباید منجر به توقف فعالیت اقتصادی شود.

سیدمحمدهادی سبحانیان در مورد سهم استان آذربایجان شرقی از عوارض شرکت مس سونگون آذربایجان گفت: سازمان نسبت به تامین و اعطای سهم استان و عوارض آن اصرار دارد.

و با بیان اینکه در این زمینه اختلاف نظر بین ۲ استان وجود دارد و تا قبل از اینکه این اختلاف نظر از بین برود از توزیع عوارض حاصله جلوگیری خواهد کرد، اطمینان داد در مورد عوارض این شرکت به هیچ عنوان تحت فشار قرار نخواهند گرفت.

مدیران اقتصادی خطرپذیر باشند

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم ادامه داد: مسئولیت پذیری برای مدیران لازم است اما باید ریسک پذیر(خطرپذیر) باشند، البته تعادل بین قانون گرایی و مسئولیت پذیری نیز باید مورد توجه آنان باشد.

خاندوزی در جلسه بررسی مشکلات اقتصادی آذربایجان شرقی، اظهار داشت: از طرفی دقت فنی و سلامت مالی برای دولت اهمیت دارد ولی نه به این معنی که گردش قلم ها از کار بیفتد و استان را قفل کنید.

وی گفت: از آنجا که پرداخت تسهیلات و مصوبات سفر الان به دلیل اینکه شبکه بانکی کشور سقف تسهیلات دارد با مشکلاتی همراه است، گفت: سال آینده سیاست های اقتصادی باید تنظیم شود تا جلوی سیاست های دو گانه در ارایه تسهیلات گرفته شود. البته ضمانت های استان به نسبت ظرفیت های اقتصادی پایین است که باید تا انقباض حوزه نقدینگی، مشکلات را رفع کنیم.

کد خبر 71421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =