شمش طلا نگین طلای سرخ را از دست قاچاقچیان می‌رباید

طبق گفته فعالان اقتصادی، با قاچاق زعفران سالانه ۱۲۰ میلیون دلار ارز به کشور برنمی‌گردد، اما کارشناسان معتقدند در صورت تشویق صادرکنندگان زعفران به رفع تعهد ارزی با شمش طلا و عرضه در مرکز مبادله، قاچاق این طلای سرخ دیگر توجیه ندارد و بخش اعظم صادرات آن از مسیر قانونی خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «سالانه ۱۲۰ میلیون دلار ارز با قاچاق طلای سرخ از کشور خارج می‌شود» این را نایب رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید؛ دولت صادرکنندگان را متعهد می‌کند ارز صادراتی را به کشور برگردانند اما ارز قاچاق برنمی‌گردد.

غلامرضا میری می‌گوید که ماهانه حداقل ۱۰ تن و در سال ۱۲۰ تن زعفران از کل ۲۸۶ تن زعفران صادراتی کشور؛ قاچاق می‌شود، این رقم نزدیک به یک‌سوم کل زعفران صادراتی است.

پیش از این، مسئولان درباره قاچاق پیاز زعفران هشدار می‌دادنداکنون قاچاق، به خود زعفران رسیده علاوه بر آن با فروش فله‌ای به افغانستان اسم ایران از این محصول حذف و آنها با نام خود به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

با اینکه ایران تامین کننده ۹۰ درصد زعفران دنیا است، اما با برند کشورهای مقصد عرضه می‌شود، در حال حاضر صادرات زعفران به کشورهای امارات، اسپانیا، چین و افغانستان انجام می‌شود.

عضو شورای ملی زعفران علی حسینی‌ جلوگیری از قاچاق زعفران و توسعه بازارهای صادراتی را در افزایش درآمدهای ارزی موثر می‌داند که صادرکنندگان فرآورده‌های جانبی را هم توسعه خواهند داد، تنها بخش کوچکی از هزاران فراورده این گیاه دارویی استحصال می‌شود و در واقع خام‌فروشی می‌شود.

در این میان فعالان حوزه صادرات، سختگیری‌های دولت در «رفع تعهدات ارزی» یعنی همان عرضه ارز صادراتی در بازار نیمایی و نیز تفاوت ارز این بازار با بازار آزاد را عامل تشدید قاچاق می‌دانند، ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومان اما نرخ بازار آزاد تا دو برابر این رقم هم می‌رسد.

به گفته علی قادری، یکی از فعالان بازرگانی، زمانی که صادر کننده تحت فشار است ارز صادرات را به نصف قیمت بازار به دولت برگرداند، راهی برای فرار پیدا می‌کند که قاچاق یکی از آنها است، علاوه بر آن رقمی که در سامانه ثبت می‌شود معادل آن صادرات انجام نمی‌شود در حالی که تعهد ارزی پابرجاست و دولت باید اجازه دهد به جای برگرداندن ارز، معادل آن محصول اساسی وارد کند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان شهرام معینی با تاکید بر ضرورت برگرداندن ارز صادراتی می‌گوید که عدم برگشت ارز، تناسب عرضه و تقاضا را در داخل به هم می‌زند و بازار غیر رسمی ارز شکل می‌گیرد که در آن نرخ‌های جدید دلار قیمت‌سازی می‌شود، دولت برای واردات هم نیاز به ارز دارد.

بانک مرکزی در راستای تشویق صادرکنندگان خُرد، به آنها اجازه واردات شمش طلا به جای تعهد ارزی و عرضه در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت روز داده است، این ابزار تشویقی موجب می‌شود صادرکننده، همه تولیدات را به صورت قانونی صادر کرده و از امتیاز واردات شمش طلا بهره ببرد که در قیاس با تعهد ارزی، بهره صادرکننده‌ بسیار بیشتر خواهد بود.

کد خبر 71578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =