سهم ۱۰ درصدی برای ترانزیت ریلی/ «ایران» قلب ترانزیت جهان

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم ترانزیت ریلی از گذشته تا امروز حدود ۱۰ درصد بوده که چنین آماری قطعا ناخوشایند خواهد بود لذا برای ارتقا این رقم باید تدابیر مناسب اتخاذ و تقویت شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، خیراله خادمی در نشست تخصصی چالش‌های حمل و نقل ریلی، افزود: قطعاً می‌دانید در تمام متون بخش‌های علمی که وجود دارد، عوامل اصلی رشد اقتصادی هر کشور، زیرساخت‌های آن تعریف شده است و هر کشور بدون زیرساخت مناسب قطعاً پیشرفت اقتصادی را نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاکید کرد؛ اما یک خاصیت و موقعیت جغرافیایی در ایران وجود دارد؛ از دیرباز «ایران» به عنوان یک کریدور کلیدی شرق به غرب جهان محسوب می‌شود و تمام کشورهای جهان برای ترانزیت باید از کشور «ایران» عبور کنند.

وی گفت: «ایران» از دیرباز قلب کریدور جهان محسوب می‌شود. زیرساخت ابتدایی هر کشور در خشکی «ریل» است؛ اما با توجه به وضعیت کنونی از گذشته تا به امروز جمعاً ۱۰ درصد رشد ریلی داشتیم که در ترانزیت جاده‌ای این میزان نیز کمتر است.

خادمی با بیان آنکه از ابتدای سال گذشته (۱۴۰۱) جمعاً ۱۲ میلیون تن ترانزیت داشتیم که حدود ۱.۷ درصد بوده و این میزان نشان می‌دهد از زیرساخت‌های کشور به خوبی استفاده نمی کنیم، افزود: در ایران تناسبی در حوزه حمل و نقل وجود ندارد؛ زیرا از یارانه ای به نام «نفت» از جیب مردم استفاده می‌کنیم که اگر این یارانه قطع شود، بسیاری از شرایط حمل و نقل برهم خواهد خورد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی تا ۴۰ درصد درآمد کشور صرف پروژه‌های عمرانی می‌شد اما هم اکنون این رقم کاهش یافته که این موضوع نشان می‌دهد منابع ما نیز در مقابل کاهش یافته است.

خادمی گفت: زمانی ما توان مهندسی کمی داشتیم و باید از خارج نیرو وارد می‌کردیم، اما امروز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان اجرا در داخل داریم اما منابع در اختیار ما تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان است و این یعنی تنها ازیک‌پنجم توان مهندسی موجود استفاده می‌کنیم. اگر قرار باشد به توسعه اقتصادی مصوب در برنامه‌های توسعه دست یابیم، باید زیرساخت‌های مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریل را توسعه دهیم.

کد خبر 71727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =