لزوم افزایش مشارکت صنایع در ساخت نیروگاه ها

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: تشکیل کنسرسیومی از صنایع و نیروگاه سازان، راهکار تسریع در اجرای قانون مانع زدایی از صنعت برق و تشویق صنایع برای ساخت نیروگاه هاست.

به گزارش اگزیم نیوز، حمید رضا صالحی روز دوشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه هم اکنون دچار ناترازی برق در تولید و مصرف هستیم که عمده ترین دلیل آن نیز کمبود سرمایه گذاری سال‌های اخیر است، اظهار داشت: در چندسال گذشته به دلیل ممنوعیت سرمایه گذاری دولت در امر ساخت نیروگاه، بخش خصوصی نیز نتوانست با توجه به قیمت‌های خرید برق در این حوزه سرمایه گذاری کند.

وی تصویب قانون مانع زدایی از صنعت را باعث گشایش در برق و اجرای برنامه‌های مدیریت بار را باعث ترغیب صنایع برای ساخت نیروگاه عنوان کرد و افزود: بر اساس این قانون صنایع انرژی بر می‌بایست برای تأمین نیاز خود اقدام به ساخت نیروگاه نمایند.

وی ادامه داد: البته تفاهم نامه میان وزارتخانه‌های نیرو و صمت به منظور ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در سال ۱۴۰۰ منعقد گردید که با توجه به نیاز تأمین برق مطمئن و پایدار، ظرفیت‌های تشویقی و حمایتی که در تفاهم نامه دیده شده بود، ظرفیت نیروگاه‌ها را به ۱۷ هزار مگاوات افزایش می‌دهد که شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر خواهد بود. این نیروگاه‌ها در ۱۵ ساختگاه، واقع در ۱۵ استان احداث خواهند شد.

به گفته نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران راهکار افزایش جذب بیشتر صنایع جهت مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه و تسریع در استفاده از ظرفیت‌های قانون مانع زدایی از صنعت برق را تشکیل کنسرسیومی از صنایع و نیروگاه سازان فعلی است و با وجود همه ظرفیت‌ها هنوز پتانسیل‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است.

صالحی افزود: متأسفانه در دوسال اخیر به آن صورت که باید، استقبال کافی از سوی صنایع صورت نگرفت، چرا که کسب و کار و حرفه اصلی این صنایع تولید برق نیست و تمایلی هم به این کار ندارند.

وی با این حال شفاف نبودن تصمیمات را باعث مبهم شدن آینده سرمایه گذاری صنایع در ساخت نیروگاه توصیف کرد و اظهار داشت: در این شرایط راهکار تشکیل کنسرسیومی از صنایع و نیروگاه سازان و سرمایه گذاری به‌صورت مشترک بهتر جواب خواهد داد چرا که صاحبان صنایع دیگر دغدغه ساخت و بهره برداری از نیروگاه را نخواهند داشت و از طرفی ظرفیت جدید برق مورد نیاز کشور احداث می‌شود که در جهت رفع ناترازی مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 71733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =