خرما ماه مبارک رمضان تامین است/محدودیت صادرات خرما به ضرر تولیدکنندگان می‌شود

رییس انجمن ملی خرما ایران با تاکید بر اینکه خرما ماه مبارک رمضان تامین است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، گفت: محدودیت صادرات خرما به‌طور حتم به ضرر تولیدکنندگان استان‌های مرزی کشور می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، «محسن رشیدفرخی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری درباره وضعیت تولید و صادرات خرما در کشور افزود: ایران با تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول خرما و نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت، بعد از مصر رتبه دوم تولید این محصول را داراست البته ایران از لحاظ تنوع ارقام خرما رتبه نخست دنیا را داراست که می تواند همه سلیقه ها را تحت پوشش قرار دهد.

وی با بیان اینکه میزان تولید خرما کشور نسبت به سال گذشته یکسان بوده و تغییر چندانی نداشته‌ است، اضافه‌ کرد: ۷۰ درصد خرما کشور به مصرف داخلی و حدود ۳۰ درصد آن سالیانه به کشورهای هدف صادر می شود که از این میزان سال گذشته ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

رشید فرخی تصریح‌کرد: از ابتدای سال تاکنون ۲۱۰ میلیون دلار خرما صادر شده که باید در ماه مبارک رمضان این میزان به ۲۴۰ میلیون دلار برسد تا به ارزآوری سال گذشته برسیم.

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری در نخلستان‌ها در واحد سطح مدنظر ما قرار دارد، گفت: در صورتی که بهره وری افزایش یابد تا پنج سال آینده امکان ارزآوری یک میلیارد دلاری از محصول خرما فراهم می شود.

این مقام صنفی افزود: اکنون خرما در ۱۳ استان کشور تولید می شود که ۶ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان معشیتشان از محل صادرات خرما تامین می شود، بنابراین هرگونه محدودیت می تواند در اقتصاد مردم این استان‌ها اثرگذار باشد.

به گفته وی، بیشترین حجم مصرف داخلی کشور و صادرات محصول خرما مربوط به ماه مبارک رمضان است و بعد از آن صادرات به شدت کاهش می یابد.

عرضه خرما در فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف

رییس انجمن ملی خرما ایران درباره قیمت‌گذاری خرمای مضافتی ماه مبارک رمضان، گفت: اکنون محصول خرما در فروشگاه های زنجیره ای و سایر خرده فروشی ها تامین است، حتی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران یک‌هزار تن خرما برای ماه مبارک رمضان تامین کرده است که کفاف نیاز بازار را می‌دهد.

وی تصریح‌کرد: در ماه مبارک رمضان سال گذشته هر کیلوگرم خرما با قیمت ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اما امسال با توجه به نرخ تورم هر کیلوگرم خرما درب سردخانه ها با قیمت ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان باید به فروش برود؛ بنابراین افزایش نرخ خرما در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر از ۱۵ درصد است.

به گفته رشید فرخی، ۶۰ درصد خرما کبکاب در سردخانه ها موجود است که می توانیم برای همکاری با دولت این محصول را به شکل مستقیم و با قیمت های مناسب عرضه کنیم. اکنون قیمت هر کیلوگرم خرما کبکاب درب سردخانه های کشور بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما به ضرر تولید

رییس انجمن ملی خرما ایران با تاکید بر اینکه خرما مورد نیاز کشور تامین است، گفت: نزدیک‌به ۵۰ درصد خرما سال گذشته در سردخانه‌ ها باقی مانده و به بازار عرضه نشده که عرضه آن نیز به بازار باعث می‌شود، نه‌تنها کمبودی در بازار نداشته باشیم، بلکه با مازاد محصول روبه‌رو شویم.

وی اضافه‌کرد: بنابراین لازم است که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد محصول خرما مازاد که در سردخانه ها باقی مانده است به کشورهای هدف صادر شود و در غیر این صورت این محصول روی دست تولیدکنندگان باقی می ماند.

رشید فرخی گفت: اکنون این محصول به کشورهای هند، آسیای میانه، اروپا، روسیه، اتحادیه کشورهای (CIS) صادر می‌شود، بنابراین هرگونه ممنوعیتی می‌تواند باعث از دست دادن این بازارها شود.

این مقام صنفی خواستار لغو عوارض ۵۰ درصدی صادرات خرما شد تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول با چالش جدی برای سال جدید روبه‌رو نشوند، زیرا با گرم شدن هوا مصرف خرما به شدت کاهش می یابد.

وی بر این باور است که این اقدام دولت به طور حتم موجب از دست رفتن بازارهای صادرات این محصول می شود.

کد خبر 71740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =