جذب یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قشم/ کارکرد مناطق آزاد تغییر کرد

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه کارکرد مناطق آزاد در دولت سیزدهم تغییر کرده است، گفت: این منطقه در یک سال اخیر یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرده و از این رو مناطق آزاد دیگر سکوی واردات نیستند.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، عادل پیغامی در گفت و گویی با بیان اینکه دریانوردی مردم قشم بین آفریقا، هند، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر نقاط جهان زبانزد است، افزود: امروزه منطقه آزاد قشم در حوزه اقتصاد بین‌الملل وارد عرصه شده و یکی از کارکردهای مهم آن دیپلماسی اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه جزیره قشم در تاریخ ایران یکی از نقاط بسیار مهم ارتباطات میان فرهنگی و تجاری در طول تاریخ بوده است، افزود: در همین راستا شاهد هستیم که اقتصاد دریاپایه در عرصه اقتصاد لجستیک می‌تواند نقش آفرینی خاصی برای قشم ایفا کند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: همچنین در عرصه ارتباطات جهانی اقتصاد شاهد هستیم که جزیره قشم به عنوان پنجه ارتباطات B۲B و کسب و کارها در پیمان شانگهای با تفاهم‌نامه‌ای که بین منطقه آزاد قشم و پلتفرم TEMP در پیمان شانگهای بسته شده، توانسته پیش برود.

پیغامی اضافه کرد: متاسفانه مناطق آزاد در کشور گاهی از جهت نوع روایتی که از آنها می‌شود، مورد اجحاف واقع می‌شوند. برخی مناطق آزاد محکوم می‌شوند به اینکه پنجره قاچاق یا واردات شده‌اند، اما واقعیت این است که در منطقه آزاد قشم در ۱۰ ماهه امسال ۲۳۰ میلیون دلار تراز تجاری مثبت است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: در یک سال اخیر تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شده که یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به دنبال داشت. این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های اقتصاد دریاپایه، نفت و انرژی، پتروشیمی و بانکرینگ بوده است.

صادرات منطقه آزاد قشم بیش از واردات است

مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین گفت: در ۱۰ ماهه اخیر ۲۳۰ میلیون دلار تراز تجاری مثبت منطقه آزاد قشم بوده که نشان می دهد صادرات این منطقه بیش از واردات آن بوده است.

پیغامی افزود: مناطق آزاد در کشور گاهی بابت نوع روایت هایی که از آنها می شود مورد اجحاف قرار می گیرند به طوری که برخی مناطق آزاد محکوم به پنجره قاچاق یا واردات هستند درحالی که اینگونه نیست.

وی اظهار داشت: اکنون میزان صادرات منطقه آزاد قشم از واردات آن بیشتر است بنابراین اینکه منطقه آزاد قشم گزاره ای برای پنجره واردات باشد در دولت فعلی منسوخ است.

وی درباره سرمایه گذاری های داخلی و خارجی این منطقه تصریح کرد: در یکسال اخیر با تفاهم نامه هایی که بستیم و قراردادهایی که با سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشتیم بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در عرصه های مختلف اقتصاد دریاپایه به ویژه بحث نفت و انرژی، پتروشیمی داشتیم که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۲ درصد رشد را نشان می دهد.

پیغامی درباره دیپلماسی تجاری منطقه آزاد قشم گفت: جزیره قشم در تاریخ کشور ایران یکی از نقاط مهم ارتباطی فرهنگی و تجاری در طول تاریخ بوده است به طوریکه دریانوردی مردم قشم بین ایران وآفریقا، ایران و هند و حوزه خلیج فارس و پاکستان در طول تاریخ زبانزد بوده است.

وی اضافه کرد: امروزه منطقه آزاد قشم با انتخابی که در حوزه اقتصاد بین الملل در این عرصه داشته یکی از کارکردهای مهمش حوزه دیپلماسی اقتصادی است.

کد خبر 71752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =