رفع دو مشکل حوزه ریلی و تعرفه‌های اقلام دارویی دامپزشکی با حضور وزیر اقتصاد

یکصد و نوزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نمایندگان بخش‌های خصوصی برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، یکصد و نوزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نمایندگان بخش‌های خصوصی مختلف و چند وزارتخانه و سازمان و دستگاه دولتی مرتبط با دستورات جلسه برگزار شد.

این نشست، دو دستور جلسه داشت؛ دستور جلسه اول، «بررسی قیمت‌گذاری قطارهای مسافری پنج‌ستاره» و دستورجلسه دوم «بررسی مشکلات واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک در خصوص دریافت تعرفه صدور مجوزهای ورود و ثبت عوارض ۱.۶۵ درصد فوب کالاهای دامپزشکی از ابتدای سال جاری با ارز ETS» بود.

پیشنهاد دبیرخانه در خصوص دستور جلسه اول یعنی، بررسی قیمت‌گذاری قطارهای مسافری پنج‌ستاره، «احیای نظام اولیه قیمت‌گذاری آزاد مبتنی بر عرضه و تقاضا در قطارهای ۵ ستاره» و همچنین «تا زمان احیای نظام قیمت‌گذاری آزاد، وزارت راه و شهرسازی مصوبه ستاد تنظیم بازار در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در ارتباط با افزایش قیمت بلیط به ترتیب ۲۵ و ۲۹ درصد را برای قطارهای ۵ ستاره نیز مانند سایر قطارها حداکثر تا پایان سال جاری جهت اجرا ابلاغ کند» و همچنین «برای حل مشکل نظام قیمت‌گذاری این قطارها در کمیسیون فرعی و به دنبال آن شورای عالی ترابری مطرح شود» بود.

خاندوزی در این زمینه اظهار کرد: اگر عدم تغییر تناسب قیمت‌ها موجب زیاندهی بخش خصوصی و از دست رفتن حضور بخش خصوصی باشد، حتماً در تنظیم‌گری ایراد دارد چراکه از سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تا به امروز این است که محوریت را در بخش تصدی‌گری به بخش خصوصی بدهیم.

وی افزود: پیشنهادی که دبیرخانه شورا دارد، بیشتر حقوقی است، چراکه گفته شده در مصوبه در دو سال چیزی که از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ شده است، در حوزه ریلی جلوی اجرای این مصوبه را گرفته‌اند و پیشنهاد دبیرخانه این است که ایراد را به رسمیت بشناسیم و از بخش مربوطه بخواهیم که مصوبه قانونی را اعمال کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برای اینکه انعکاس جمع‌بندی تصمیمات شورا را نیز داشته باشیم و موضوع شورای گفت‌وگو نیز مشخص باشد، همکاران دبیرخانه متن ابلاغی به ستاد تنظیم بازار برای عدم اجرای مصوبات در حوزه ریلی برای سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را ابلاغ کنند.

بنابراین گزارش، به این ترتیب با بند دوم پیشنهاد دبیرخانه در خصوص دستورجلسه نخست موافقت شد با این پیوست که افزایش ۲۵ و ۲۹ درصدی اعمال اما تا پایان سال اجرا نشود.

خاندوزی در خصوص دستورجلسه دوم نیز متذکر شد: اگر هزینه‌های تولیدکننده تا پایان سال محاسبه شود؛ ما هم به سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت پیشنهاد می‌کنیم که بند دوم پیشنهاد دبیرخانه در خصوص ریالی‌شدن تعرفه‌ها را در شورا تصویب کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد میانه ما این است که از مرجع تصویب‌کننده مقررات یعنی خود هیات وزیران بخواهیم که هزینه دلاری قطع و به شیوه ریالی اصلاح شود.
به گزارش شادا، دستورجلسه دوم «بررسی مشکلات واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک در خصوص دریافت تعرفه صدور مجوزهای ورود و ثبت عوارض ۱.۶۵ درصد فوب کالاهای دامپزشکی از ابتدای سال جاری با ارز ETS» بود.

پیشنهاد دبیرخانه در این خصوص شامل «عوارض ۱٬۶۵ درصدی قیمت فوب کالا به یک چهارم میزان فعلی یعنی ۴۱ صدم درصد کاهش یابد» و همچنین «تعرفه‌های ثبت اقلام دارویی داروهای دامپزشکی، واکسن‌ها، افزودنی‌ها و ... از دلاری به ریالی تغییر یابد» بود که در شورا با مورد دوم با این توضیح که به مرجع صادرکننده مصوبه یعنی هیات وزیران پیشنهاد شود، موافقت شد.

کد خبر 71781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =