تامین مالی هدفمند با انتشار گواهی سپرده خاص/ کنترل نقدینگی با قوت ادامه پیدا می‌کند

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: استفاده از روش‌های تامین مالی نوین، کنترل و مدیریت نقدینگی با قدرت در سال آینده ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، محمد شیریجیان درباره سیاست‌ها پولی بانک مرکزی در گفت و گویی افزود: بخشی از سیاست‌های پولی بانک مرکزی مربوط به متغیرهای پولی مانند کنترل نرخ رشد نقدینگی است، البته باید اشاره کنیم که مجموعه سیاست‌های پولی شامل تنظیم مناسبات پولی بین دولت و بانک مرکزی، استفاده از ابزارهای پولی مانند نرخ سپرده قانونی یا نرخ سود، بهره‌برداری از روش‌های نوین مانند تامین مالی زنجیره‌ای، افزایش بهره‌وری نقدینگی و چرخش حداکثری آن در بخش‌های مولد اقتصادی و استفاده از گواهی سپرده خاص می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از اقدامات اتخاذ شده توسط بانک مرکزی با سیاست‌های کلان اقتصادی هماهنگ بوده و باعث بهبود متغیرهای پولی شده، اظهار کرد: بانک مرکزی برای نقدینگی هدفگذاری ۲۵ درصدی دارد که تا پایان دی ماه نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد رسیده یعنی هدف گذاری بانک مرکزی محقق شده است، البته، در پایان سال حجم نقدینگی افزایش خواهد یافت؛ بنابراین در ماه‌های پایانی سال، بانک مرکزی کنترل این نرخ را بیشتر مدنظر قرار می‌دهد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که رشد پایه پولی با رشد نقدینگی هم‌ جهت شده به طوری که رشد پایه پولی به ۳۱.۴ درصد رسیده و در حال نزدیک شدن به کانال ۲۰ درصد است، تاکید کرد: بهبود نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی به بهبود تورم کمک می‌کند به طوری که تورم نقطه به نقطه فروردین تا دی ماه ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است، همچنین شاید با ادامه دار شدن این روند تورم تولید کننده به کانال ۲۰ درصد برسد.

شیریجیان افزود: کنترل متغیرهای پولی در بهبود رشد اقتصادی موثر است؛ چون با تامین مالی در قالب شبکه بانکی به رشد بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌شود به طوری که در ۶ ماهه ابتدایی امسال رشد اقتصادی مناسبی را تجربه کرده‌ایم که در این شرایط منابع نیز به بخش واقعی اقتصاد تزریق می‌شود.

انتشار گواهی سپرده خاص چه مزایایی دارد؟

شیریجیان با بیان اینکه یکی از ابزارهای اجرای سیاست پولی انتشار گواهی سپرده خاص است که به بهبود متغیرهای پولی و تامین مالی هدفمند بنگاه‌ها کمک می‌کند؛ تصریح کرد: ۸۲ درصد از تسهیلاتی که در شبکه بانکی به بخش صنعت پرداخت می‌شود برای سرمایه در گردش است و در مجموع نیز ۶۵ درصد از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی به منظور تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ها پرداخت می‌شود؛ بنابراین از این گواهی برای تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: گواهی سپرده خاص برای پروژه‌های مشخص با نرخ سود معین منتشر می‌شود و بر اساس بازدهی پروژه، مشارکت واقعی بین سرمایه گذار و بنگاه برقرار می‌شود. ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این گواهی برای تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ها منتشر شد، البته حجم نقدینه خواهی با نزدیکی به پایان سال برای سرمایه در گردش بیشتر می‌شود که شرایط را بانک مرکزی تا حدی با سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها تنظیم کرده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: گواهی سپرده خاص برای طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی بنگاه‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد که جزء تامین مالی بلندمدت محسوب می‌شود و با انتشار این اوراق منابع به صورت هدفمند و موثر به بخش مولد تزریق می‌شود. همچنین در آینده ۸۰ همت برای پروژه‌های مشخص و پیشران که می‌توانند به رشد اقتصادی کشور کمک کنند، در نظر خواهیم گرفت.

شیریجیان درباره سیاست تثبیت اقتصادی هم گفت: سیاست تثبیت با هدف ایجاد ثبات و بهبود در متغیرهای کلان اقتصادی از سمت بانک مرکزی اتخاذ شد که اثربخشی این سیاست را مشاهده کرده‌ایم وهمچنان کنترل نقدینگی، تقویت نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی و اصلاح نظام بانکی ادامه دارد، البته از ظرفیت قانون‌های جدید مانند قانون بانک مرکزی، بانکداری و برنامه هفتم توسعه در راستای اصلاح نظام بانکی کمک خواهیم گرفت.

وی بیان کرد: استفاده از روش‌های تامین مالی نوین، کنترل و مدیریت نقدینگی را ب قدرت در سال آینده ادامه خواهیم داد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: کنترل، مدیریت و تنظیم‌گری حتما در بازار ارز ادامه پیدا می‌کند و از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران حکمرانی و اعتباربخشی بانک مرکزی تقویت می‌شود، همچنین این مرکز از کارکردهای جدید نیز استفاده می‌کند و با عموم مردم و فعالان اقتصادی نیز ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

کد خبر 71830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =