هدف‌گذاری ایران و عمان برای افزایش تجارت به ۴ میلیارد دلار/ استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تمایل ایران و عمان برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله استفاده از نخبگان ایرانی خبر داد و گفت: سال گذشته شاهد رشد ۴۲ درصدی تجارت میان ۲ کشور بودیم و می‌توانیم برای سال آینده حجم تبادلات تجاری ایران و عمان را به چهار میلیارد دلار برسانیم.

به گزارش اگزیم نیوز، «سیدصولت مرتضوی» ظهر امروز(چهارشنبه) در دیدار با «محاد بن سعید باعوین» وزیر کار سلطنت عمان که با حضور معاونان وزیر تعاون و هیات همراه برگزار شد، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان تاریخی و همه جانبه است و دارای اشتراکات بسیار وسیع و مطلوبی هستیم. امیدوارم با توجه به ارتباطات مطلوبی که وجود دارد، بتوانیم سطح روابط خود را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی افزود: مواضع دولت سلطنتی عمان در عرصه سیاست بین‌الملل از جمله مواضع مستحکمی در حوزه مردم مظلوم فلسطین دارد برای ما شعف برانگیز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تاخیر در اتخاذ تصمیمی معقول و همه جانبه از سوی دولت‌های اسلامی در برخورد با رژیم منحوس صهیونیستی آینده کشورهای اسلامی را به مخاطره خواهد انداخت.

مرتضوی بیان کرد: روابط بین ایران و عمان همواره متاثر از عواملی مانند نزدیکی جغرافیایی، پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان ۲ ملت بوده و به همین دلیل همیشه روابط خوبی را شاهد بودیم مانند تعاملاتی که در سفر رئیس جمهور ایران به عمان در تیرماه ۱۴۰۱ و سفر «سلطان هیثم بن طارق» به ایران در تیرماه ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: حضور وزیر کار سلطنت عمان در ایران نشان از تمایل هر ۲ کشور برای توسعه همکاری‌ها دارد. می‌توانیم در حوزه‌های بسیاری مانند ساماندهی نیروی کار، استفاده از نخبگان ایرانی در بخش‌های مختلف و استفاده از ظرفیت‌های نیروی کار ۲ کشور همکاری‌هایی را داشته باشیم.

وزیر کار گفت: مدت‌ها تحریم‌های ظالمانه بسیاری علیه ایران انجام شد، اما جوانان ما توانستند این مشکلات را با تکیه بر دانش و توان خود پشت سر بگذارند. آمادگی داریم که تجربیات چند ساله خود را صادقانه در اختیار مردم و سلطنت عمان قرار دهیم.

مرتضوی ادامه داد: در سال گذشته شاهد رشد ۴۲ درصدی تجارت میان ۲ کشور بودیم، اما فکر می‌کنم می‌توانیم برای سال آینده حجم تبادلات تجاری بین ۲ کشور را به چهار میلیارد دلار برسانیم.

وی گفت: در ۲ روز گذشته از بخش‌های مختلف وزارت تعاون بازدید کردید و ما این آمادگی را داریم که در خصوص تمام فعالیت‌های حوزه تعاون به تفاهمات حداکثری دست یابیم.

وزیر تعاون بیان داشت: وزارت کار مجموعه متنوعی از فعالیت‌ها مانند رفاه اجتماعی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، معدن، فولاد، صنعت لاستیک و سیمان و تولید دارو را مدیریت می‌کند؛ همچنین ۱۲ درصد از اقتصاد کشور در این وزارتخانه تمشیت می‌شود. در حوزه بانکداری ۲ بانک بزرگ سراسری تحت مدیریت این وزارتخانه و رسیدگی به امور بازنشستگان نیز برعهده این وزارتخانه است.

مرتضوی اضافه کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر تعامل بیشتر با کشورهای منطقه خصوصاً کشور دوست و همسایه عمان است و امیدواریم در بخش‌های مختلف بتوانیم این همکاری را پیش ببریم و نیز سفیر عمان در ایران شرایط حضور دیگر وزرای عمان در ایران را فراهم کند.

زمینه همکاری میان ایران و عمان فراهم است

«محاد بن سعید باعوین» وزیر کار سلطنت عمان نیز در ادامه این دیدار گفت: از روزی که وارد ایران شدیم شاهد حسن استقبال و میزبانی سخاوتمندانه شما بودیم. درباره اشاره‌ای که به مساله فلسطین داشتید باید بگویم که این موضعی است که تمام کشورها باید آن را اتخاذ کنند تا عدالت برای تمام برادران و خواهران فلسطینی برقرار شود.

باعوین افزود: همکاری و چشم اندازهای بسیاری در امور اقتصادی و اجرایی هر دو کشور نهفته است که می‌توانیم آن‌ها را به مرحله انجام برسانیم. زمینه همکاری در حوزه‌هایی مانند کسب‌وکار، رفاه اجتماعی و مسائلی مانند آن فراهم است که می‌توان آنها را به صورت عملی پیاده کنیم یا به تبادل تجربیات خود بپردازیم و ظرفیت‌های کاری را ارتقا دهیم که این اقدام به توسعه ظرفیت نیروی انسانی منجر می‌شود.

در ادامه «ابراهیم بن احمد المعینی» سفیر سلطنت عمان در تهران گفت: از زمان تعیین من به عنوان سفیر سلطنت عمان در ایران ۲ نشست در این وزارتخانه برگزار شده و به صورت فراوان در خصوص زمینه‌های همکاری صحبت کردیم و این نشست برای به ثمر نشاندن نتایج ۲ نشستی است که پیش از این برگزار شده است.

وی تاکید کرد: در نشست‌های گذشته مسائل نظری بررسی شد و من با فعالیت‌های این وزارتخانه آشنا و متوجه شدم فرصت‌های فراوانی در حوزه انتقال تجربیات مربوط به کسب و کار میان دو کشور وجود دارد. توافق محوری و بزرگی در زمینه روابط میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان وجود دارد که مربوط به همکاری و تبادل تجربیات است. در سلطنت عمان در حوزه ساماندهی کسب و کارها فعالیت‌های زیادی انجام دادیم و امیدواریم با توافقاتی که در این سفر صورت می‌گیرد، ساماندهی بیشتر در بازار کار را شاهد باشیم.

سفیر عمان در تهران گفت: در تمام نشست‌ها عنوان کردم که من سفیر عمان هستم اما ماموریت من برآورده کردن خواسته‌های هر ۲ کشور است و نه فقط عمان.

کد خبر 71989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =