۴ اقدام حمایتی دولت یازدهم برای تراز مثبت بازرگانی

محسن بهرامی ارض اقدس ثبات نرخ ارز، کاهش تورم، کاهش سود و سیاست های تشویق صادرات را از مهمترین سیاست های دولت برای تراز مثبت بازرگانی دانست

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از این که بخش زیادی از منابع صادرات غیرنفتی ایران به فراورده های نفتی و محصولات پتروشیمی وابسته بوده می گوید هرچند تراز بازرگانی بعد از 37 سال مثبت شده اما با توجه به سهم بالای 50 درصدی این محصولات نفتی در طرف صادرات، باید نسبت به ارقام کمی واقع بینانه نگاه کرد.

به گفته محسن بهرامی ارض اقدس میزان واردات کالاهای مصرفی نیز کاهش یافته و  خوشبختانه کاهش واردات خودرو و لوازم خانگی گویای کاهش واردات کالاهای مصرفی است. همچنین حجم قاچاق کالا از 5 میلیارد دلار به حدود 20 میلیارد دلار در دولت دهم  رسید. لذا این معضل صدمه قابل توجهی به تولیدکنندگان داخلی زد و آنها مجبور به کاهش تولید شدند.

بهرامی ارض اقدس تأکید کرد: دلایلی دیگر هم باعث شد که به صورت سلسه وار تراز تجاری روند بهبودی به خود بگیرد. اول آنکه دولت به نرخ ارز ثبات بخشید.دوم آنکه تورم نقطه به نقطه را به کمتر از 12 درصد رساند،برای صادرات سیاست‌های تشویقی در نظر گرفت،نرخ سود تسهیلات بانکی را کاهش داد. لذا این تصمیمات باعث شد تا به مرور زمان تسهیلات بانکی به سمت تولید کنندگان برود و البته در سال جاری اثرات مثبت تصمیم‌های دولت یازدهم بیش از گذشته هویدا می‌شود. وی تأکید کرد: معتقدم با فعالیت‌هایی که دولت یازدهم (اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار،حذف مجوزهای غیرضرور،کوتاه شدن زمان واردات و صادرات) انجام داده است مثبت بودن تراز تجاری حفظ شود.اما امیدوارم این روند بدون میعانات گازی و محصولات پتروشیمی باشد.

کد خبر 7220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =