تولید صنعتی انگلستان بر لبه پرتگاه

شاخص تولید صنعتی انگلستان در شرایطی ۰.۳ درصد از ارقام ماه گذشته خود کاهش یافته که این شاخص در مقایسه سالانه خود با ۱۲ ماهه منتهی به مارس ۲۰۱۵ از افت ۱.۸ درصدی حکایت دارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از گاردین شاخص تولید صنعتی انگلستان در شرایطی 0.3 درصد از ارقام ماه گذشته خود کاهش یافته که این شاخص در مقایسه سالانه خود با 12 ماهه منتهی به مارس 2015 از افت 1.8 درصدی حکایت دارد که این موضوع نشان می دهد وضعیت تولیدی این کشور مهم اروپایی رو به وخامت است.
گاردین در این تحلیل خود آورده است که کاهش این شاخص در کنار افت شدید تولید فولاد خام در انگلستان به عنوان یکی از کالاهای مهم سبد تولید صنعتی در هفت سال گذشته حکایت از عدم توازنی جدید در بریتانیا دارد که نشان می دهد انگلستان در حال بازگشت صنعتی به مسیرهای کاهشی است. بررسی ها نشان می دهند تولیدات کارخانه ای در ماه فوریه در این کشور 1.1 درصد کاهش یافته اند که از انتظارات اقتصاددانان بالاتر است.
بررسی های موسسه ملی آمار انگلستان نشان می دهند که در ماه های ژانویه و پس از آن در فوریه تولید فولاد خام این کشور به کمترین میزان در 7 سال گذشته رسیده است و کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه جهانی فولادا معتقدند وضعیت صنایع فولادی در اقصی نقاط جهان در سال های جاری و سال آینده بهتر خواهد شد اما این بهبود تأثیری بر انگلستان نخواهد داشت. این در شرایطی است که آمارهای بد اقتصادی برای سه ماهه اول سال 2016 و بررسی این موضوع که آیا انگلستان همچنان در عضویت اتحادیه اروپا باقی بماند یا خیر همگی موضوعاتی هستند که بر وضعیت اقتصادی به ویژه وضعیت صنعتی این کشور در ماه های باقیمانده امسال نیز موثر خواهند بود.
هاوارد آرچر یک اقتصاد دان و مشاور در موسسه Global Insight می گوید تولیدات صنعتی و میزان تراز تجاری انگلستان در ماه فوریه اخبار منفی و ناامیدکننده ای را به جهان مخابره می کنند که نشان می دهد این کشور در سه ماهه اول سال جاری بیمار بوده است. وی در ادامه می گوید رشد اقتصادی این کشور از 0.6 درصد در آخرین سه ماهه 2015 به 0.4 درصد در سه ماهه اول سال جاری کاهش یافته است و این موضوع سیگنالی از اثرگذاری عوامل منفی بر اقتصاد این کشور را به همراه دارد.
 البته پیش بینی های ضعیف تری نیز برای اقتصادی انگلستان وجود داشت به طوریکه موسسه ملی بررسی های اقتصادی و اجتماعی انگلستان معتقد بود رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول سال جاری به 0.3 درصد نیز می رسد که این رقم کمترین میزان رشد سه ماهه این کشور از 2012 تاکنون محسوب می شد. در این بین اما نگاهی به عملکرد دولت نشان می دهد دولت انگلستان به دنبال آن است تولیدات کارخانه ای و بخش صنعتی خود را با رشد همراه کند و هزینه ها را در این بخش ها با روند کاهشی روبرو کند. این در شرایطی است که بخشس تولیدات صنعتی هنوز 10 درصد از میزان تولیدات سال 2008 پایین تر است.  
موسسه تولیدات صنعتی EEF می گوید رشد بهره وری در اقتصاد انگلستان می تواند شرایط را برای بازگشت این کشور به روندهای متعادل تر فراهم سازد. بر اساس گزارش این موسسه سال گذشته شاخص بهره وری در اقتصاد انگلستان به سرعت کاهش یافته بود که این موضوع ضربه مهمی برای کاهش شاخص تولیدات صنعتی در سه ماهه دوم سال جاری محسوب می شود که با ضریبی تصاعدی رشد اقتصادی این کشور را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
موسسه ONS می گوید ریزش 1.8 درصدی تولید کارخانه ای از سال 2013 تاکنون بیشترین مقدار بوده همانطور که تولیدات صنعتی با نیم درصد ریزش بزرگترین ریزش سالانه از همین زمان بوده است. سیمون ولث رییس موسسه انگلیسی HSBC می گوید: صنعت فولاد در 6 رکود بزرگ خود در 36 سال گذشته قرار گرفته و هر بار شاخص تولیدات صنعتی و کارخانه ای را با خود به پایین کشیده است.  
در این بین اما  بررسی تراز تجاری این کشور نشان می دهد در کنار افت های قابل توجهی که در فوق اشاره شد کسری تجاری کشور در ماه فوریه در حدود یک میلیارد دلار بیش از میزان پیش بینی شده بوده است. دلیل این امر نیز افزایش میزان واردات این کشور و رسیدن به رقم بیسابقه ای بود که باعث شد کسری تجاری انگلستان در ماه فوریه به 11.96 میلیارد دلار برسد. این رقم هرچند از رقم ماه ژانویه کمتر است اما از پیش بینی ها بالاتر است. پیش بینی می شد کسری تجاری این کشور در این ماه در بیشترین میزان 10.2 میلیارد دلار باشد. 

 

                                                                                       

 

                                                                                          

کد خبر 7244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =