۳ چالش صادرات به کردستان عراق

بی ثباتی در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های تجاری، پایین بودن کیفیت محصولات ایرانی و محدودیت های نقل و انتقال ارزی سه مشکل شرکای تجاری ایران در عراق محسوب می شوند

 تجار و بازرگانان عراقی  نبود ثبات در قوانین و دستورالعمل های تجاری و بازرگانی و همچنین ناپایداری در کیفیت محصولات صادراتی  ایران و نیز مشکللات بانکی را سه چالش عمده در تنزل روابط اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق می دانند.
آزاد شمقار عضو اتاق بازرگانی سلیمانیه  که به همراه هئیتی از کردستان عراق  در دهمین نمایشگاه ایران پلاست  شرکت کرده است در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر اهمیت روابط میان ایران و عراق و بطور مشخص کردستان عراق اظهار کرد: متاسفانه سطح روابط دو کشور با توجه به علاقه مندی بخش خصوصی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است و چالش های گوناگونی وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کرد.

عضو اتاق بازرگانی سلیمانیه  با بیان این که روابط میان دو طرف نیازمند قوانین پایدار و بلند مدت است گفت: ایران سیاست منطقی و با ثباتی برای تجارت ندارد و این امر چالش  نخست شرکت های کردستان عراق در تجارت با ایران است  وباید گفت که در سال های اخیر عدم ثبات در قوانین قوانین و مقررات تجاری و تغییر مداوم آنها سبب شده تا حجم مبادلات دو جانبه به شدت کاهش یابد.

وی چالش  دوم در روبط میان ایران و کردستان عراق را نبود ثبات در کیفیت محصولات صادراتی کشورمان برشمرد و با انتقاد از سطح استاندارد محصولات مختلف ایرانی ابراز داشت : محصولات تولیدی ایران از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار هستند اما نوسان در کیفیت  محصولات صادراتی برخی از شرکت ها متاسفانه بازار را از دست ایرانی ها خارج کرده است.
شمقارسومین چالش روابط تجار و بازرگانان کردستان عراق را وجود مشکلات مختلف بانکی و محدودیت‌های نقل و انتقال ارز میان بازرگانان ایران و کردستان عراق، معرفی کرد و گفت:  به دلیلی مشکلات و موانع بانکی مصرف‌کنندگان به طور مستقیم نمی‌توانند در ایران حضور پیدا کنند و قراردادهای خرید محصول و کالا با تولیدکنندگان ایرانی امضا کنند و  متاسفانه دلالی در این مسیر رو به افزایش است که می تواند تهدیدی جدی برای آینده روابط میان دو طرف باشد.
وی با بیان این که ایران قابلیت آن را دارد تا بازار های مختلف عراق را در تمام بخش های صنعت از جمله پتروشیمی در دست گیرد گفت: شرکت های حاضر در نمایشگاه ایران پلاست نشان دادند که سطح صنعت پتروشیمی ایران بسیار مطلوب است.

عضو اتاق بازرگانی سلیمانیه ادامه داد: شرکت های ترکیه رقیب اصلی ایران در بازار عراق هستند و کیفیت، قیمت و زمان تحویل مناسب سبب شده تا این شرکت ها بتوانند حضور خود را در کردستان عراق تثبیت کنند و اگر شرکت های  ایرانی می خواهند بازار عراق را از دست ندهند و برحجم صادرت خود اضافه کنند باید با قدرت بیشتری در بازار حضور یابند.

آزاد شمقار افزود: حجم روابط اقتصادی دو طرف با توجه به وجود قابلیت ها و ظرفیت های همکاری  مطلوب امکان افزایش را دارد و امید است با اصلاح برخی از قوانین بتوانیم همکاری های خود را در بخش های مختلف صنعتی و تجاری  به ویژه در صنعت پتروشیمی افزایش دهیم.

 

 

کد خبر 7245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =