۳ نقد اساسی سیف به واشنگتن

سیف: انتظار ما این بود که بعد از توافق هسته‌ای ایران به سیستم اقتصادی بین‌المللی دوباره متصل شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. ایران همچنان مشکلاتی برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده خود دارد. شرکای ما در توافق هسته‌ای هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

نشست مشترک صندوق بين المللي پول (IMF) و گروه بانک جهاني(World Bank Group)  همه ساله در دو نوبت و با حضور روساي کل بانک هاي مرکزي و وزراي اقتصادي و دارايي کشورهاي عضو برگزار مي‌شود. در اجلاس بهاره سال جاری ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران به همراه هیاتی به آمریکا رفته است و روز پنج شنبه با "جک لو" وزیر خزانه داری این کشور در خصوص مسایل پولی و بانکی گفتگو کرد وی همچنین با شرکت در نشست «MD» در حضور وزرا و مقامات دولتی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و گفتگو کرد.

ولی الله سیف با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا به ارایه گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و تصریح کرد مسئولیت زنده نگهداشتن برجام با طرف های غربی است. وی در سخنرانی خود تاکید کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای عمل کنند و اقدامات لازم را برای رفع تحریم ها در چارچوب این توافق انجام دهند.

وی افزود: انتظار ما این بود که بعد از توافق هسته‌ای ایران به سیستم اقتصادی بین‌المللی دوباره متصل شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است. ایران همچنان مشکلاتی برای دسترسی به دارایی‌های مسدود شده خود، که یکی از نتایج حاصل از توافق هسته‌ای باید باشد، دارد. شرکای ما در توافق هسته‌ای هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است اما آمریکا به تعهداتش عمل نکرده است.

در واکنش به اظهارات رئیس بانک مرکزی ایران مبنی بر اجرای برجام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا سخن میگفت مدعی شد به همه تعهداتش تحت برجام عمل کرده و نیازی به انجام اقدامات بیشتر در این مورد نیست.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز تصریح کرد: در توافق هسته‌ای بندی یا ماده‌ای به نام دسترسی ایران به نظام پولی و مالی آمریکا وجود ندارد و ما نیز چنین چیزی را در دست بررسی نداریم. با این حال ما به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم. سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه درک ماهیت مکانیسم‌های ارتباطات ایران و شریکای تجاری خارجی‌اش با بانک‌های آمریکا موضوعی «بسیار فنی» است، مدعی شد اظهارات سیف، رئیس بانک مرکزی ایران اشتباه بوده است

ارنست گفت در توافق هسته‌ای بندی یا ماده‌ای به نام دسترسی ایران به نظام پولی و مالی آمریکا وجود ندارد و ما نیز چنین چیزی را در دست بررسی نداریم. با این حال ما به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم. دولت اوباما هرگز قول نداده که به عنوان جزئی از اقداماتش برای رفع تحریم‌ها علیه ایران، این کار را برای تهران انجام دهد.

سیف در بخش دیگری از این سفر با حضور در نشست MD در حضور وزرا و مقامات دولتی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: در دو سال گذشته، بانک مرکزی ایران پیشرفت‌های قابل توجهی در بازگرداندن ثبات اقتصادکلان، بهبود مدیریت بودجه ای و تقویت سیستم بانکی داشته. وی تصریح کرد: ارتقاء وضعیت ایران در سطح بین المللی موجب شده است که در دوران پساتحریم با شرکای خارجی خود دوباره همکاری کنیم ضمن آنکه طبق پیش بینی ها انتظار می رود رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2017-2016 به حدود 5 درصد برسد همچنین در راستای اتخاذ سیاست های مناسب توسط بانک مرکزی نرخ تورم تا پایان سال 2017-2016 تک ‌رقمی می شود.

کد خبر 7250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =