عبور از حیات خلوت فرار مالیاتی

حمید حسینی: باید فعالیت افرادی که می‌خواهند فعالیت های صادرات، واردات و حتی تجارت داخلی داشته باشند منوط به عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین تشکل‌های تخصصی شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس سابق کمیسیون اصل ۴۴ و محیط کسب و کار گفت: باید عملکرد افرادی که می‌خواهند فعالیت های صادرات، واردات و حتی تجارت داخلی داشته باشند منوط به عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین تشکل‌های تخصصی شود.

دکتر حمید حسینی در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص معایب کارت بازرگانی گفت: صدور و نحوه استفاده از کارت بازرگانی همواره موافقان و مخالفانی داشته است؛ به عبارت دیگر کارت بازرگانی هم معایب دارد و هم مزایا.

وی ادامه داد: اگر گمرک و سازمان های مربوطه از طریق برنامه ریزی و همکاری می توانستند جلوی سواستفاده از کارتهای بازرگانی را بگیرند و در واقع شخصی که توانایی و تخصص این حرفه را داشته وارد این حوزه شود، ایده کارت های بازرگانی در مسیر پیشرفت قدم برمی داشت، ولی ناهماهنگی دستگاه ها و حضور افراد بی تخصص موجب تخلفات گوناگون شده است.

حسینی افزود: اتاق بازرگانی ایران بارها به گمرک پیشنهاد داده جهت جلوگیری فرار از مالیاتی و سواستفاده از کارت های بازرگانی از ابتدای امر تسویه حساب مالیاتی انجام شود. این طرح برای افرادی که اولین سالی است که کارت بازرگانی دریافت می کنند کاربرد بیشتری دارد. بر این اساس لازم است از همان ابتدا گمرک علی الحساب مالیات خود را دریافت کند و به اعتبار کارت بازرگانی به تعویق نیندازند. پس از پیگیری های متعدد گمرک اعلام کرده که از این روش استفاده می کند ولی خبرهای منتشر شده در رسانه ها حاکی از انجام نادرست این امر است.

این مقام مسئول ادامه داد: کارت‌های بازرگانی با هدف تسهیل تجارت و کنترل بیشتر مسیر واردات و صادرات در اختیار تجار و برخی مرزنشینان قرار گرفته است. بسیاری از واسطه‌ها و دلالان با اجاره کارت‌های بازرگانی برخی از دارندگان این کارت‌ها در ازای مبالغی بسیار ناچیز، اقدام به سوء استفاده از این کارت‌ها و فرارهای مالیاتی سنگین می‌کنند.

حسینی اظهار کرد: واقعیت این است که کارت‌های بازرگانی اکنون به حیات خلوتی برای فراریان مالیاتی تبدیل شده‌ و قربانیان آن هم، پیرزن‌ها و پیرمردهای مرزنشینی هستند که با دریافت مبالغ اندکی، کارت‌های بازرگانی‌شان را در ‌اختیار این تاجران سودجو می‌گذارند. به گفته این عضو اتاق بازرگانی مشکل اساسی کشور ما این است که عده‌ای سودجو قوانین را به راحتی دور می زنند و از خط قرمزها عبور می کنند و به دلیل اینکه از سوی دولت ریشه ای برخورد نمی شود، تشویق شده و ادامه می دهند. وی اضافه کرد: کسانی که می‌توانند از خرید کارت دیگران و استفاده از آن، انتفاع میلیاردی داشته باشند خودشان تمام مدارک لازم را برای آن فرد تامین می‌کنند تا بتواند کارت بگیرد. اصل این تخلفات، در پرداخت حقوق دولتی مثل مالیات و گمرک انجام می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در واقع کشور ما نظارت هوشمند ندارد، گمرک و وزارت بازرگانی و ... با هم در ارتباط نیستند در نتیجه این وضعیت غیرهوشمند موجب سواستفاده اشخاص می شود. وی افزود: حذف کارت بازرگانی دلیل بر بهتر شدن اوضاع صادرات نیست بلکه به عبارتی شاید تخلفات بیشتر شود تا کمتر. در واقع کارت بازرگانی مسیر را برای تخلفات سهل تر می کند. معتقدم راه حل های جایگزین کارت بازرگانی درست نیست و با حذف کارت بازرگانی نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد جامعه باید به سمت شفافیت برود و کالاهای صادراتی شناسنامه داشته باشند. ولی نباید آزاد سازی کرد و تمام موانع را برداریم تا راه برای پول شویی و رقابت های ناسالم باز شود.

حسینی در خصوص راهکار جایگزین مناسب برای حذف کارت های بازرگانی گفت: باید فعالیت افرادی که می‌خواهند کارهای صادرات، واردات و حتی تجارت داخلی داشته باشند منوط به عضویت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین تشکل‌های تخصصی شود یعنی افراد در صورتی فعالیت داشته باشند که اول در یک تشکل تخصصی عضویت داشته باشند و بعد از طریق تشکل به اتاق معرفی شوند و عضو اتاق باشند. در این شرایط این افراد شناخته شده هستند و ما شاهد سوء استفاده هایی که هم اکنون از کارت های بازرگانی می شود، نخواهیم بود.

کد خبر 7251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =