۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
سنگ‌آهن ایران بازهم صعودی شد

شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران بار دیگر روند صعودی به خود گرفت و با افزایش دو دلار و ۳۱ سنت، به ۵۴ دلار و ۵۰ سنت رسید

به گزارش خبرنگار ایسنا، بازار جهانی سنگ آهن و بیشتر مواد و صنایع معدنی در سال گذشته میلادی وضعیت خوبی نداشت و درگیر رکود بود؛ رکودی که در برخی حوزه‌ها از جمله سنگ آهن پیش‌بینی می‌شد که تا دو سال بعد از آن هم ادامه داشته باشد.

سنگ آهن در این میان با افت شدید قیمت روبرو شد و در هفته‌های پایانی سال 2015 قیمت آن به زیر 40 دلار رسید و شاخص قیمت سنگ آهن ایران نیز به تبع همین موضوع به حدود 35 دلار تنزل یافت.

پیش از این دلیل اصلی کاهش قیمت سنگ آهن از سوی کارشناسان، کاهش رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ آهن و کاهش تقاضا برای سنگ آهن در دنیا اعلام شده بود.

کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کردند که تغییر عمده‌ای در بازار سنگ آهن جهانی تا حدود سال 2017 رخ ندهد، اما در هفته‌های پایانی سال گذشته میلادی روند صعودی قیمت سنگ آهن آغاز شد و با کمی نوسان در هفته‌های اخیر رکورد 60 دلار را هم زد.

اما پس از افت دوباره، شاخص قیمت سنگ آهن ایران در حدود عدد 52 دلار قرار گرفت که در هفته گذشته با قرار گرفتن این شاخص در روند صعودی، به 54 دلار و 50 سنت افزایش یافت.

به نظر می‌رسد که افزایش قیمت سنگ‌آهن، ناشی از افزایش قیمت فولاد چین است که پس از خبر کاهش تولید فولاد چین در سال جاری اتفاق افتاد.

در عین حال برخی کارشناسان معتقدند که با توجه به مازاد عرضه سنگ آهن در بازار جهانی، این افزایش قیمت موقتی بوده و باز هم شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

بر اساس اعلام موسسه بین‌المللی متال بولتن، شاخص قیمت سنگ آهن ایران در هفته پیش از این برابر 52 دلار و 19 سنت بوده است.

کد خبر 7253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =