میانبر سود بانکی برای بخش صنعت

آرمان خالقی خواستار شد: در وضعیتی که نرخ سودهای بانکی نسبت به تورم بالاتر است باید از درآمدهای بانکی نیز مالیات گرفت

وزیر اقتصاد کشورمان که طی روزهای اخیر به بررسی راهکارهای اصلاح چالش های اقتصادی و صنعتی کشور پرداخته در سخنانی با اشاره به این که در گذشته وجود سود منفی در اقتصاد ایران باعث می شد دریافت مالیات از نرخ سود غیرمنطقی به نظر برسد از ضرورت بازنگری در این شیوه خبر داد. به گفته طیب نیا در شرایطی که نرخ تورم در اقتصاد کشور تک رقمی است  بی معنی است افراد ۲۲ درصد سود بدون ریسک از سیستم بانکی دریافت کنند و ریسک را به سایر بخش های اقتصادی منتقل نمایند. به تحلیل پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز این موضوع آغازی است بر سیاستی که در اقتصادهای بزرگ دنیا مرسوم بوده و از سودهای اکتسابی از طریق سرمایه گذاری های مالی مالیات اخذ می شود. این در حالی است که به دلیل متنوع نبودن پایه های مالیاتی در کشور، به نظر می رسد دولت باید به دنبال متنوع کردن این امر برآید تا زمینه های لازم برای عدالت مالیاتی را فراهم سازد. در این رابطه عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران گفت: با توجه به رویکرد بانک ها در پرداخت سود به مشتریان، مالیات بر سود را می توان سیاست تشویقی برای هدایت سرمایه به بازارهای تولیدی و یا بورس دانست.

آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور و اثرات آن بر بخش های تولیدی و صنعتی کشور به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز گفت: باید به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات اساسی نظام مالیات ستانی کشور در حال حاضر فراگیر نبودن سیستم مالیاتی است. با وجود فرار مالیاتی و جامع نبودن سیستم مالیات‌های علی‌الراس بیشتر بار مالیاتی بر دوش فعالان بخش خصوصی و صنعتگرانی است که فعالیت آن ها توسط سازمان امور مالیاتی شناسایی شده است. تنها این قشر جامعه اند که مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر درآمد را براساس حسابرسی و دفاتر خود پرداخت می کنند.

خالقی ادامه داد: بخش های دیگر اقتصاد کشور یا از پرداخت مالیات طفره می روند و یا برای کاهش مالیات درآمدهای خود را کتمان می کنند. 25 درصد از درآمدهای مالیاتی دولت شامل اینگونه از افراد می شوند. فسادهای اقتصادی، اداری، ارتشاع، جابه جایی پول های کثیف ناشی از قاچاق است که معمولا از دید نظارتی سازمان به دور مانده اند. این گونه مالیات ستانی از بخش های اقتصادی جذابیت سرمایه گذاری در بخش تولیدی را از بین خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه برنده این نوع مالیات ستانی افرادی هستند که به عناوین مختلف از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند افزود: در اینصورت است که سرمایه گذار به جای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی تشویق به سرمایه گذاری در بخش های غیرمولد خواهند شد و با افت تولید مواجه خواهیم بود.

این عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران با تاکید بر نیاز کشور به سیستم جامع مالیاتی تصریح کرد: کشور باید نظام جامع مالیاتی داشته باشد تا تمام تراکنش های مالیاتی را پوشش دهد این نه تنها شامل فعالیت های تولیدی می شود بلکه بخش های خیریه یا غیرانتفاعی را نیز باید در بر گیرد. بخش خدمات جزو بخش هایی در کشور است که با وجود درآمدهای بالا مالیات متناسب با آن پرداخت نمی کند بنابراین ورود این بخش به سیستم مالیاتی کشور نه تنها درآمدهای مالیاتی دولت بلکه شفافیت مالیاتی را بهبود می بخشد.

خالقی با اشاره به اینکه هر فعالیتی که درآمدزایی داشته باشد باید مالیات پرداخت کند تصریح کرد: در وضعیتی که نرخ سودهای بانکی نسبت به تورم بالاتر است باید از درآمدهای بانکی نیز مالیات گرفت. بانک های تجاری در کشور تعهدی به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان ندارند و درصد کمی از این سپرده ها به بخش تولیدی وام داده می شود. بانک ها ترجیح می دهند تسهیلات را در اختیار کسانی قرار دهند که سریعتر و با سود بالاتری وام های خود را بازپرداخت می کنند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر آنکه مالیات بر سود نوعی سیاست تشویقی برای هدایت سرمایه به بازار تولیدی است افزود: معمولا افرادی که در بانک ها سرمایه گذاری می کنند افرادی با سرمایه اندک و ریسک گریز هستند که به دنبال یک سود مشخص و قطعی و بالاتر از نرخ تورم می باشند اما افرادی که وارد تولید و سرمایه گذاری در این بخش می شوند معمولا افراد ریسک پذیر هستند. در اینصورت سرمایه گروه اول دچار ریسک نشده و معاف از مالیات است که منصفانه نمی باشد.

وی در پایان اظهار کرد: صدور تراز مالیاتی، خود احضاری، شفافیت و عدالت مالیاتی تنها با برقراری یک سیستم مالیاتی جامع به وقوع خواهد پیوست و تاکید رهبر و وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح سیستم مالیاتی می تواند نوید بخش همت مسوولین در این رابطه باشد.

کد خبر 7259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =