رشد تولید و توسعه صادرات با دیپلماسی هوشمندانه دولت سیزدهم

رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی گفت: دیپلماسی هوشمندانه دولت سیزدهم به‌ویژه با همسایگان، محقق کننده افزایش تولید و صادرات و مشارکت مردم در اقتصاد است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حسن مرتجی» امروز (شنبه) در گفت‌وگویی با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مسوولان نظام و تمجید از اقدامات دولت سیزدهم، افزود: در دولت سیزدهم شاهد افزایش تعاملات خارجی به‌ویژه با همسایگان بودیم که زمینه و راه را برای توسعه روابط اقتصادی و صادرات فراهم کرد.

وی بیان داشت: این مهم موجب می‌شود تا تولید راه بیفتد و انگیزه لازم در تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای خارجی و صادرات و مشارکت عامه مردم در تولید و صادرات (که محقق‌کننده شعار سال است) افزایش یابد.

مرتجی یادآور شد: در سال‌های گذشته و دولت‌های قبل شاهد بودیم که دو عنصر تورم و رکود، بخش تولید را با چالش‌های متعددی مواجه کرده بود، شرایطی که اکنون هرچند اکنون نیز ادامه دارد، اما علاج آن در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست و معتقدیم که راه نجات کشور از تولید و صادرات می‌گذرد.

وی با اشاره به توسعه ارتباطات با همسایگان که در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن شده است، گفت: به دلیل عملکرد ضعیف دولت‌های قبل، شاهد افت تجارت با دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان بودیم، اما در سال ۱۴۰۲ برای نخستین بار پس از حدود ۱۲ سال، شاهد برگزاری نمایشگاه «ایران‌پروژه» در ترکمنستان و استقبال ترکمن‌ها از حضور شرکت‌های ایرانی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های این کشور بودیم.

رئیس هیات مدیره انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی، ادامه داد:‌ فقط در آن نمایشگاه شرکت‌های ایرانی موفق به گرفتن نزدیک به ۲ میلیارد دلار طرح و پروژه به‌ویژه در حوزه جاده‌سازی و خطوط انتقال برق شدند و تداوم دیپلماسی هوشمندانه و موفق دولت در این حوزه می‌تواند به تداوم حضور شرکت‌های ایرانی و افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی بیانجامد.

وی همچنین به بازار بزرگ ازبکستان اشاره کرد و گفت: با بهبود نگرش‌ها نزد دولتمردان این کشور نسبت به تجار و فعالان اقتصادی ایرانی، با توجه به کرایه پایین حمل و نقل بار به این کشور، ازبکستان نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادرات کالاها و خدمات ایرانی مد نظر تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد.

مرتجی خاطرنشان‌کرد: همه کشورهای همسایه، از پتانسیل خوبی برای حضور کالاها و محصولات ایرانی برخوردارند و دیپلماسی موفق خارجی دولت سیزدهم می‌تواند راهگشای حضور صادرکنندگان باشد که همان معنای مشارکت مردم برای تحقق جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب است.

وی در خاتمه تاکید کرد:‌ همه کشورها حتی اقتصادهای بزرگی همچون چین، آمریکا و آلمان، برای حمایت از صادرات یارانه و مشوق در نظر می‌گیرند؛ موضوعی که در ایران کمتر به آن توجه شده و بودجه‌های ناچیزی برای آن در نظر گرفته می‌شود. فقط توجه به همین مساله و افزایش یارانه‌ها و مشوق‌های صادراتی می‌تواند محقق‌کننده افزایش تولید و صادرات و بهبود مشارکت مردم در اقتصاد باشد.

کد خبر 72714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =