رکود در زنجیره تصمیمات توسعه‌ساز

محمدرضا انصاری عضو هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است که نوع نظارت بر مدیران شرایط را به سمت انجام ندادن کارها سوق داده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است که در مسیر توسعه، گلوگاه باریکی ایجاد شده که مانع عبور توسعه می شود و آن برخی رفتارهای دستگاه های نظارتی است که تصمیم گیران را با هراس مواجه می سازد.

محمدرضا انصاری گفت: دستگاه های نظارتی نگاه می کنند که اگر مدیری یک تصمیم گرفت و آن تصمیم اشتباه بود، آنقدر او را می ترسانند که دیگر مدیری جرات تصمیم گیری نداشته باشد.

وی ادامه داد: کارها با تصمیم پیش می رود. مهمترین وظیفه مدیران اتخاذ تصمیمات است. زنجیره تصمیمات توسعه را می سازد. این زنجیره خودش به رکود گرفتار شده است. رکودی که حاصل احتیاط و ترس است. مدیران می ترسند تصمیم بگیرند. این جسارت را واقعا از دست داده اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: اگر مدیران برای ظرفیت سازی داخلی به بخش خصوصی مراجعه کنند بلافاصله در مظان اتهام قرار می گیرند و اگر کسانی با آن ها مخالف باشند بلافاصله او را فرا می خوانند، تهدیدشان می کنند و ترتیبی می دهند که هیچ مدیری جرات اتخاذ چنین تصمیماتی را نداشته باشد. این رویه در حال تکرار است و تبدیل به یک گلوگاه یا بن بستی برای توسعه کشور شده است.

وی ادامه داد: اگر دستگاه های نظارتی دو وجه موضوع را نگاه کنند و اگر مدیری که کار را پیش نمی برد را فرا بخوانند تا برای کار نکردن هم عقوبت وجود داشته باشد، آن زمان شرایط خیلی تغییر می کند. در حال حاضر اگر مدیری کار انجام ندهد، سوالی از او پرسیده نمی شود اما اگر مدیری فعالیت داشته باشد و در میان یکصد تصمیم، یک مورد اشتباه داشته باشد، بلافاصله او را مواخذه می کنند.

انصاری تاکید کرد: هرگز نمی توان اشتباهات را به صفر رساند اما این رویه به توقف روند توسعه می انجامد. متاسفانه این موضوع بسیار رایج شده است در حالی که باید مدیرانِ کم کار را بازخواست کرد و مدیری که قانون موجود در کشور را اجرا نکرد باید مورد سوال قرار بگیرد.

این فعال اقتصادی گفت: وقتی قانونی که از مجلس بیرون می آید و قرار است محور توسعه را شکل دهد، به اجرا نمی رسد، باید مورد بررسی قرار گیرد اما هیچ کس به این وجه موضوع کاری ندارد. عادت شده است که کاری انجام ندهیم چون ممکن است خطا داشته باشیم. اگر هم کسی جسارت و شجاعت کار کردن داشته باشد بعد از چند بار بازخواست شدن، انگیزه اش را از دست می دهد.

کد خبر 7275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =