کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ به رقم ۸.۱ درصد رسید که کمترین رقم در سه دهه اخیر محسوب می‌شود و بر خلاف ادعای مطرح شده، کاهش نرخ بیکاری با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی همراه بوده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۹ اسفند ماه روزنامه کار و کارگر با عنوان «افت مشارکت، دلیل کاهش نرخ بیکاری» توضیح داد: نرخ بیکاری ۸.۱ درصدی در سال ۱۴۰۲ در نتیجه سیاست‌های اقتصادی در زمینه بهبود فضای کسب و کار، احیای واحدهای راکد، رونق و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف و… بوده است.

براساس تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از بازار کار زمستان سال ۱۴۰۲، نرخ بیکاری به ۸.۱ درصد رسیده است که در مقایسه با ۲۶سال اخیر کمترین میزان را به خود اختصاص داده است. در این فصل نیز ۷۷۵ هزار شغل خالص ایجاد شده است. به عبارتی این میزان شغل حاصل تفاضل شغل‌های ایجاد شده و شغل‌های ازبین رفته است. این بدان معناست که۷۷۸ هزار شغل ایجاد شده در سال ۱۴۰۲ به پایداری مطلق رسیده‌اند.

نرخ مشارکت اقتصادی نیز با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به زمستان سال گذشته، به ۴۱.۳ درصد رسیده است. کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش ۰.۸درصدی نرخ اشتغال ناقص، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری جوانان و کاهش نرخ بیکاری در ۲۵ استان از دیگر آمار امیدبخش در خصوص کاهش بیکاری است.

کد خبر 72784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =