دولت سیزدهم ابرپروژه انتقال آب از دریا به هفت استان را سرعت بخشید

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم را رفع کمبود آب مناطق مرکزی و شرقی کشور عنوان کرد و گفت: ابرپروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به هفت استان در این دولت سرعت گرفت.

به گزارش اگزیم نیوز، مصطفی نخعی روز پنجشنبه در گفت و گویی درباره عملکرد دولت در سال گذشته که منجر به تمجید رهبر معظم انقلاب از دولت سیزدهم شد، گفت: دولت در حوزه‌های زیربنایی اقدامات مهمی انجام داده که یکی از این ابر پروژه‌ها، طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان است که با اتمام آن، علاوه بر تامین آب شرب این مناطق، بخش های صنعتی نیز توسعه بیشتری یافته و مشکلات بی آبی آنها رفع خواهد شد.

وی افزود: ظرفیت‌های معدنی و صنعتی بسیار ارزنده‌ای در این مناطق وجود دارد که به دلیل کمبود آب توسعه این صنایع مغفول باقی مانده بود. اما با اجرایی شدن این پروژه شاهد بهبود شرایط صنعتی کشور در این مناطق خواهیم بود و انتظار می‌رود در سال جدید پیشرفت این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.

طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور و خراسان جنوبی که سال‌ها روی کاغذ بود، با توجه به کم آبی شدید در این منطقه، به همت دولت سیزدهم عملیاتی شد و با انتخاب پیمانکار اکنون در مرحله مسیریابی و لوله‌گذاری است.

سابقه تهیه و اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی به سال‌ها قبل بر می‌گردد که مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شد و حتی استانداران چند استان شرق کشور برای موافقت‌های اولیه گرد هم آمدند اما اقدام عملیاتی در پی نداشت.

این در حالی است که بیش از ۲ دهه خشکسالی و کم بارشی در کنار برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، تامین آب برای مصارف مختلف در شرق کشور را با چالش جدی روبه‌رو کرده است که کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این باورند با اجرای طرح انتقال آب و استفاده آن در بخش صنعت، بسیاری از منابع آب زیرزمینی برای مصارف آشامیدنی آزاد می‌شود و کشاورزی صنعتی نیز رونق می‌گیرد.

در دولت سیزدهم گام‌های اساسی برای به ثمر نشستن مطالعات انتقال آب برداشته شده و طرح‌ها از روی کاغذ به مرحله اقدام رسیده است از همین رو طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس قرار است در گام نهایی، منابع آبی جدید هفت استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند.

سال ۱۳۹۵ بود که مسوولان، انتقال آب از دریای عمان را به عنوان گزینه جدید و قطعی تامین آب بلندمدت استان مطرح کردند و طی چهار سال مطالعات آن انجام شد. تخصیص سهمیه آبی خراسان جنوبی از این طرح سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب مشخص شد که این طرح نیز سال ۱۳۹۹ در مرحله مطالعات ناتمام ماند.

توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه در انتظار استان‌های شرقی با تلاش دولت سیزدهم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه احداث خط ریلی راه آهن در شرق کشور گفت: این پروژه بسیار ارزشمند است که همراه با اذن رهبر معظم انقلاب و همت دولت در حال انجام است که بر اساس آن چابهار را به سرخس در مسیر ۹۱۰ کیلومتری متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان دارد.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس با اشاره به توافقات بین المللی که در سال گذشته توسط دولت به سرانجام رسید، اظهار داشت: عضویت ایران در توافقنامه‌های بریکس و شانگهای و حضور در اجلاس‌های مهم بین المللی و امضای توافقات مهم با کشورهای همسایه از جمله اتفاقات قابل توجه در سال گذشته است که موفقیت‌های ارزنده‌ای در داخل و خارج از کشور برای دولت محسوب می‌شود.

نخعی با بیان اینکه دولت در سال جدید باید تمام همت خود را برای تحقق شعار سال عملیاتی کند، خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار سال که به فرموده رهبر معظم انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم است، ضروری است شرح وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی در این باره تعریف شود و در این مسیر مجلس در کنار دولت خواهد بود.

کد خبر 72833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =