صادرات از مرز تمرچین پیرانشهر ۱۵ درصد افزایش یافت

مدیرکل گمرک تمرچین پیرانشهر گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار تُن انواع کالاهای از این گمرک صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، علی اکبر اشرفی روز شنبه با بیان اینکه یکهزار و ۱۰۰ تن کالا به ارزش ۴۲۰ میلیون دلار طی سال ۱۴۰۲ از گمرک تمرچین و ۴۰۰ میلیون دلار هم سایر گمرکات از این مرز جابه جا شده است، اضافه کرد: در این مدت مصالح ساختمانی، فولاد، مواد شیمیایی، و صنایع غذایی بیشترین موارد صادر شده از گمرک تمرچین بوده است.

وی درباره اینکه عمده کالاها از سایر گمرکات کشور و از مسیر ترانزیتی تمرچین به عراق و کشورهای حاشیه مدیترانه صادر شده است، افزود: این گمرک با رویه‌های مختلفی چون کارت‌های بازرگانی به صورت تجاری، مرزنشینی، پیله‌وری و کوله‌بری با واردات ۳۰۰ هزار تنی کالا نیز نقش چشمگیری در افزایش تجارت در منطقه داشته است.

وی گفت: با توجه به فاصله زمینی بسیار کم با بازار بکر و جویای انواع کالا در اقلیم کردستان عراق از یک طرف و وجود اشتراکات مذهبی و قومی در ۲ کشور، مرز تمرچین پیرانشهر دارای آینده و چشم انداز بسیار خوبی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است.

کد خبر 72855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =