مبادلات بانکی در پیچ و خم دیپلماسی

رفع کامل تحریم ها و نیز تسهیل مبادلات بانکی یکی از محورهای اصلی خبرها طی چند روز گذشته بوده است بطوری که اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران و نیز سفر موگرینی به تهران یک بار دیگر تب دستاوردهای کسب شده در پسا برجام و چالش های موجود در راه اجرائی شدن آنرا بالا برده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، رفع کامل تحریم ها و نیز تسهیل مبادلات بانکی یکی از محورهای اصلی خبرها طی چند روز گذشته بوده است بطوری که اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران و نیز سفر موگرینی به تهران یک بار دیگر تب دستاوردهای کسب شده در پسا برجام و چالش های موجود در راه اجرائی شدن آنرا بالا برده است.

در همین رابطه، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران چند روز قبل درمصاحبه با بلومبرگ درباره عواید برجام برای ایران گفت: تقریباً هیچ چیز از این توافق (برجام) که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است.

سیف با اعتراض به پایبند نبودن برخی طرف های مذاکره با ایران به تعهدات برجام با ارائه تصویری از اتفاقات سه ماه گذشته از اجرای این برنامه گفت: در برجام آمده است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده متعهد به انجام تمام اقدامات تنظیمی و اجرایی لازم برای تضمین رفع موفقیت آمیز و موثر تحریم‌ها می‌شوند، تا ایران توانایی لازم برای پیوستن به بازارهای جهانی را بدست آورد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران، باید به تمام آنچه تعهد داده‌اند عمل کنند، حتی اگر به این معنا باشد که قوانین و تنظیمات خود را تغییر دهند تا ایران به نظام‌های مالی آمریکا متصل شود و یا اینکه صراحتاً به تمام بانک‌های جهان اعلام کنند که به‌خاطر همکاری با ایران مجازاتی متوجه آنان نخواهد بود. باید هرچه لازم است انجام دهند در غیر این صورت برجام مفهوم خود را از دست خواهد داد.

اظهارنظر سیف به سرعت در فضای رسانه ای داخل ایران منتشر شد؛ واکنش رسانه ها و روزنامه های حامی دولت و منتقد پس از مصاحبه سیف  سببب شد تا موافقان و مخالفان برجام یک بار دیگر نبض رسانه های ایرانی را در دست بگیرند و پیامد های مختلف سخنان رئیس کل بانک مرکزی هنوز هم افزون بر رسانه ها در شبکه های اجتماعی در حال گمانه زنی و تحلیل های مختلف است.

از سوی دیگر سفر موگرینی به تهران با هدف اطمینان بخشی به اجرای تمام تعهد های کشورهای قاره سبز درباره برجام نشان داد اروپایی ها مصمم به ارتقای روابط خود با ایران هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در جریان سفر به تهران گفت: ایران به تعهداتش در برجام به‌ خوبی عمل کرده است و آنهایی که در پی شکست برجام هستند؛ بدانند که شکست برجام شکست همه است و همه کشورها از این رهگذر متضرر می‌شوند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: در سفر به تهران با مقامات ایرانی در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکرات مفید و سازنده‌ای انجام دادیم و قرار شد دو طرف در زمینه آموزش، انرژی، حمل و نقل، اقتصاد و موضوعات بشردوستانه همکاری های نزدیکی انجام دهند.

وی افزود: در سفر به تهران هفت کمیسیونر همراه من بودند و این بزرگ‌ترین هیئتی بود که مرا در یک سفر خارجی همراهی می کردند که امیدوارم فصل جدیدی از همکاری های دوجانبه را آغاز کنیم.

همسویی منافع ایران و اروپا

موگرینی در پاسخ به این پرسش که چرا غربی‌ها در عمل به تعهداتشان درباره برجام تعلل می‌کنند، گفت: اجازه بدهید من این موضوع را واضح و روشن بیان کنم که حضور بخش‌های بانکی و اقتصادی اروپا در ایران همانقدر که به نفع ایران است، منافع اروپا را نیز دربرمی‌گیرد و دلیلی ندارد که اروپا در این زمینه کارشکنی کند و همه تلاش خود را می کنیم و برنامه های تشویقی هم برای حمایت از سرمایه گذاران اروپایی و شرکت‌هایی که قصد همکاری با ایران را داشته باشند ارائه کرده ایم و تاکنون نیز چندین شرکت و بانک اروپایی قراردادهایی با ایران امضا کرده اند که امیدواریم طرف ایرانی نیز زمینه حضور آنها را در ایران تقویت کند.

احیای روابط بانکهای اروپا با ایران

به گزارش اگزیم نیوز، موگرینی در مورد حضور بانک‌های خارجی و همکاری آنها با ایران از طریق سوئیفت اظهار داشت: ما دستورالعمل جدیدی برای همکاری بانک های اروپایی با ایران تهیه کرده ایم و هیچ مانعی برای همکاری آنها با ایران وجود ندارد وبرخی از بانک ها تمایل نشان داده اند که به ایران بیایند و من مطمئن هستم که با فاصله زمانی کوتاهی، اکثر بانک های مهم اروپایی کار با ایران را از سر خواهند گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نگرانی بانک‌های اروپایی از تهدیدات امریکا گفت: مذاکراتی را در سطوح بالا با مقامات امریکایی انجام داده‌ایم و همچنان در حال مذاکره هستیم و برخی از مشکلات را هم حل کرده‌ایم، چون ما باید از منافع بانک‌ها و سرمایه گذاران اروپایی دفاع کنیم تا آنها بتوانند بدون دغدغه کار خود را در ایران آغاز کنند.

حداکثر کردن دستاوردهای برجام

در این میان باید بر این نکته تاکید کرد که اظهارات سیف و موگرینی سبب شده تا امریکایی ها به عنوان متهم اصلی عدم تحقق واقعی برجام معرفی شوند و تمام نگاه ها به ینگه دنیا دوخته شود و شاید همین امر سبب شود نا بر اثر فشارهای بین المللی زمینه تسهیل مبادلات مالی هموار شود.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران سخنان سیف را دلیلی بر عملی نشدن تعهدات طرف‌های خارجی می‌دانند، اما موافقانی نیز وجود دارد که می‌گویند حرف‌های سیف در جهت حداکثر کردن دستاوردهای برجام بوده و روی صحبت رئیس کل، طرف‌های مذاکره‌کننده بوده است.

در این میان تعدادی از این موافقان اظهار کرده‌اند به‌خاطر اینکه این سخنان در یک فضای کاملا دیپلماتیک صورت گرفته باید تاویل و تفسیر و سود و زیان آن نیز به شکل دیگری صورت گیرد. به گفته آنها این حرف‌ها برای حداکثری کردن آثار برجام است.

همچنین برخی از رسانه‌های مخالف دولت با برجسته کردن تنها بخشی از سخنان رییس کل بانک مرکزی قصد نشان دادن ناکارآمدی برجام را دارند.

بدیهی است مطابق رویه‌های مالوف در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در یک بستر مذاکراتی طرف‌های مقابل هرکدام برای کسب حداکثری منافع از این‌گونه اظهارات برای دست بالا قرار دادن و سنگین کردن موازنه و فضای دیپلماسی به نفع خود، استفاده می‌کنند.

گفتنی است که متاسفانه با وجود دستیابی به برجام عده ای هنوز به اشکال و رویه های مختلف، مخالفت خود را با اجرایی شدن آن نشان می دهند چرا که گمان می کنند عادی شدن روابط ایران و جهان چالشی در موقعیت منطقه ای و جهانی آنها ایجاد می کند و باید به هر شکل ممکن با آن برخورد کنند و این امر برای کشور مطلوب نیست و منافع ملی را با چالش های مختلفی روبرو می کند.

با در نظر گرفتن تمام جوانب، به هرحال برجام را باید یک دستاورد برای کشورمان تلقی کرد و توجه نمود که رسیدن به هدف های پیش بینی شده در چارچوب آن می تواند زمینه ساز تحولی در اقتصاد کشور و افزایش رشد اقتصادی باشد.

کد خبر 7288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =