کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی از عوامل اثرگذار بر جهش تولید است

یک کارشناس اقتصادی کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی را از عوامل بسیار اثرگذار بر جهش تولید دانست و گفت: رویکرد دولت کاهش فشار مالیاتی از بخش تولید است تا آن را به سمت مالیات بر مجموع درآمد و سایر پایه‌های مالیاتی سوق دهد که در راستای کمک به بخش تولیدی کشور است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، محمدحسین عزیزیان در ارزیابی خود از کاهش مالیات تولیدکنندگان برای سومین سال متوالی، اظهار داشت: این کاهش مالیاتی برای همه اشخاص حقوقی نیست و محدود به واحدهای تولیدی است و صرفا در خصوص واحدهای تولیدی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: این معافیت مالیاتی واحدهای تولیدی در سال‌های گذشته هم بوده است، به طوری که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ یک تخفیف ۷ درصدی و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ یک تخفیف ۵درصدی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده بود و عملاً نرخ مالیات آنها از ۲۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ درصد و در سال ۱۴۰۲ به ۱۸ درصد کاهش یافته بود.

این کارشناس مالیاتی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۳، در بخش اول لایحه بودجه این مساله ذکر نشده بود و تخفیفی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته نشده بود که در بخش دوم و در قسمت جداول، این مساله را به صورت ضمنی آورده‌اند و ذکر شده که رقم درآمدهای مالیاتی با احتساب ۵ درصد تخفیف برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

عزیزیان تاکید کرد: این رویه که ما فشار مالیاتی خودمان و فشار اصلی درآمدهای مالیاتی را از اشخاص حقوقی و به خصوص بخش تولیدی کاهش دهیم و آن را به سمت مالیات بر مجموع درآمد و سایر پایه‌های مالیاتی سوق دهیم؛ یک روندی است که در راستای کمک به بخش تولیدی کشور است و همگام با شعار سال است.

وی تاکید کرد: در خیلی از کشورهای پیشرفته چنین روندی را می‌توان مشاهده کرد؛ هم از جهت کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی و هم از جهت سهم مالیات بر شرکت‌ها در کل سبد درآمدهای مالیاتی و به نظر می‌رسد این رویکرد دولت برای کاهش فشار بر بخش تولید رویکرد مناسبی است.

این کارشناس مالیاتی تصریح کرد: کاهش نرخ واحدهای تولیدی باید همراه با اصلاح سایر پایه‌های مالیاتی‌ و کاهش فرار مالیاتی در سایر حوزه‌ها باشد تا این مساله نهایتا منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی و در نتیجه افزایش کسری بودجه و تورم ناشی از آن منجر نشود و در کنار آن سیاست های دیگری هم اعمال شوند تا شاهد کاهش درآمدهای مالیاتی در شرایط کنونی کشور نباشیم.

عزیزیان در خصوص پیش‌بینی خود از جهش تولید در سال جاری با توجه به اقدامات و سیاست‌های دولت متذکر شد: وقوع یک پدیده مانند جهش تولید و رشد تولید در بخش حقیقی اقتصاد به خیلی عوامل متعدد و متفاوتی وابسته است و کاهش نرخ مالیاتی یکی از این عوامل است و صرفا با کاهش نرخ مالیاتی، نباید انتظار جهش تولید و رشد اقتصادی داشته باشیم، اگرچه کاهش نرخ مالیات بر تولید یکی از عوامل بسیار اثرگذار است.

وی گفت: دولت در حوزه مالیاتی با راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و تهیه اظهارنامه‌ها بر مبنای اطلاعات این سامانه مودیان می‌تواند قسمتی از هزینه‌ها برای کسب درآمدهای مالیاتی را با کاهش ارتباط مودیان مالیاتی با ممیزهای مالیاتی کاهش دهد که خود گامی در راستای بهبود فضای کسب و کار و نیز رشد اقتصادی و جهش تولید شود.

کد خبر 72911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =