ابرصنعت ایران در انتظار سرمایه گذاری خارجی

اعضای کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران در این کمیسیون بر ضرورت اصلاح روش ها برای جذب سرمایه های خارجی در صنعت پتروشیمی تأکید کردند

اولین جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران سال نود و پنج به منظور بررسی موضوع رگولاتوری و ساختار نظام تنظیم مقررات در بخش نیروگاهی در کشور پرداخت و اولویت های بخش خصوصی و چالش های پیشرو مورد بحث قرار گرفت. 

مشکل وضعف های موجود در مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی به دلیل نبود یک زبان مشترک درارزیابی طرح های سرمایه گذاری و امکان سنجی ها مورد تاکید قرار گرفت

آرش نجفی نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به تعدد قوانین و نهاد های تنظیم مقررات در کشور افزود:در حوزه کار رگولاتوری ابتدا قوانین موازی ومتضاد حذف و اولویت های مورد تاکید مقدم و موخر شوند.اگر قوانین هم راستا نشوند و اگر نظام واحد شکل نگیرد تعدد قوانین متضاد خود مانع رگولاتوری عقلانی خواهد شد.

وی با اشاره به عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی از سرمایه گذاری در کشور پس از برجام گفت: نبود طرح های توجیه پذیر و مشخص وهمچنین ریسک بالا در سرمایه گذاری از دلایل ابهام در سرمایه گذاری خارجی در کشور است.

خلعتبری از انجمن بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه به مشکلات سرمایه گذاران خارجی برای ورود ایران پرداخت و افزود:متاسفانه علاوه بر نبود برنامه مشخص از سوی حاکمیت برای سرمایه گذار خارجی ،نگاه نادرستی برای جذب سرمایه گداری خارجی حاکم شده است.

وی در ادامه از امضای قرارداد با شرکت بزرگ توو سود برای انجام مشاوره سرمایه پذیری در کشور خبر داد و تصریح کرد:نحوه انتقال تکنولوژی و افزایش جذب سرمایه پذیری و بالا بردن راندمان در طرح ها مورد تاکید است.

وی افزود کمپانی تووف سوت از معتبر ترین شرکت های راه اندازی وتعیین استاندارد در احداث نیروگاه و طرح های پتروشیمی است.

در ادامه محمد پارسا با اشاره به مشکلات عمده سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران تصریح کرد: نرخ بهره بالا و عدم ثبات در سیاست های کلان در کشور موجب بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در کشور شده خود موجب کم انگیزگی در سرمایه گذازی شده است.نبود بیمه و تضمین های بین المللی نیز در این خصوص مانع بزرگی بحساب می آید.

خوئی در ادامه تاکید کرد: دیدگاه رگولاتوری در کشور شدیدا تحت تاثیر حاکمیت و دولت است که در مقایسه با کشور های توسعه یافته کاملا متفاوت است.

وی افزود: مطرح شدن شورای رقابت به عنوان نهاد رگولاتور عملا نمی تواند عملکرد قابل قبولی را در این حوزه داشته باشد.

در ادامه شریفی عضو کمیسیون، گزارشی در خصوص اهمیت تقویت بخش صادرات پتروشیمی ارائه کرد و تصریح کرد: با توجه به رشد 3.6 درصدی جهان در سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی و کمبود گاز به عنوان خوراک و همچنین مزیت نسبی ایران در منابع گازی ، سرمایه گذاری در این حوزه را اولویت اصلی برای صادرات عنوان کرد.

وی با اشاره به چالش بخش فروش فراورده های پتروشیمی تاکید کرد: از دست رفتن مزیت رقابتی و تضعیف برند جهانی پتروشیمی ایران از مسایل مهم این صنعت است که می توان با توسعه و تجهیز ناوگان لجستیک،مشارکت دانش و دارایی شرکت ها در مسیر رقابت با دنیا قرار داد.

شریفی تاکید کرد: تنها راه رشد و توسعه صنعت پتروشیمی در دنیا رقابتی امروز را رسیدن به یک ذهنیت جهانی و حرکت به سمت فضای رقابتی از طریق هم افزایی مزیت ها است.

 

کد خبر 7302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =