شرایط صدور مجوز واحدهای دامداری، مرغداری و صنایع وابسته تسهیل شد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به حساسیت مراکز نگهداری و پرورش صنعت دام، طیور و آبزیان، شرایط جدید مجوز حریم‌های بهداشتی به وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، مجتبی نوروزی روز یکشنبه در نشست خبری خود درباره فواصل و حریم‌های بهداشتی مراکز تولیدی و صنایع وابسته دام، طیور و آبزیان افزود: طبق مطالعه و استفاده از تجربه پنج کشور مهم و پیشرو در حوزه دام فواصل حرایم بهداشتی جدید تعیین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه اقدامات مذکور برای تسهیل سرمایه‌ گذاری در حوزه تولیدات دام، طیور و آبزیان است اظهارداشت: با توجه به اخذ نظر انجمن‌ ها، وزارتخانه‌ های مربوط و نهادهای حاکمیتی جمع بندی شده و پس از تایید وزیر جهاد کشاورزی و مصوبه هیات وزیران برای اجرا بزودی ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: نگهداری و پرورش هر نوع حیوان اهلی در محدوده روستاها بلامانع است و مستلزم اخذ مجوز نیست البته این بدان معنا نیست که نظارت بهداشتی بر دام روستایی انجام نمی‌شود بلکه انجام واکسیناسیون، سمپاشی و فعالیت‌های ترویجی لازم صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در حوزه تالاب‌ ها، دریاچه‌ ها، پناهگاه‌ های وحش و رودخانه نیاز به اخذ مجوز و سازمان محیط زیست است.

نوروزی گفت: با توجه به حساسیت تولید مرغ‌ های لاین، فواصل این گونه مراکز تولیدی با سایر مکان‌ های تولیدی و صنعتی همچنان مانند گذشته است و تغییری نکرده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام با سکونتگاه‌ ها، پارک‌ های ملی، تالاپ ها، دریاچه‌ ها، عرصه های طبیعی ملی، پناهگاه‌ های حیات وحش و قنوات نیاز به استعلام از سازمان محیط ملی حفاظت محیط زیست دارد و در حریم جاده ها، فرودگاه ها، راه آهن و غیره نیاز به اخذ مجوز از سازمان شهرسازی است.

وی گفت: برای راه اندازی مراکز تولیدی در حریم انتقال برق، نظر وزارت نیرو ملاک خواهد بود. استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته دام در حریم کارخانه‌های بسته‌بندی بهداشتی آرایشی در کمیته فنی سازمان غذا و دارو تصمیم گیری می‌شود.

به گفته وی، بسته به شرایط جغرافیایی آب و هوایی حجم مراکز تولید کمیته‌های استانی می‌توانند فاصله مراکز تولیدی را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

نوروزی افزود: فاصله بهداشتی در صنایع وابسته به دام که از یک جنس هستند، صفر می شود و هیچ فاصله‌ ای در نظر گرفته نشده به طور مثال دو کشتارگاه دامی یا مراکز صنایع فراوری می‌توانند در کنار هم ایجاد شوند اما در مراکز تولیدی مانند مرغداری‌ ها فاصله باید رعایت شود.

وی اظهارداشت: حریم پرورش دام با توجه به ظرفیت واحد استانی و شهرستانی که در آن تولید می‌شود، متفاوت است.

کد خبر 73072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =