بازار بصره در انتظار تجار ایرانی

سرمایه گذاری در طرح ها و برنامه های توسعه ای کشور عراق به ویژه در بخش زیر ساخت ها می تواند افزون بر ارز اوری مطلوب، حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور همسایه را افزایش دهد

سرمایه گذاری در طرح ها و برنامه های توسعه ای کشور عراق به ویژه در بخش زیر ساخت ها می تواند افزون بر ارز اوری مطلوب، حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور همسایه را افزایش دهد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، بسیاری از فعالان اقتصادی، عراق را سرزمین فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری می دانندو اعتقاددارند که با توجه به شرایط موجود هرگونه اقدام به سرمایه گذاری در این  کشور سود اور بوده و در بلند مدت می تواند منابع مالی بسار خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

شهر بصره و مناطق اطراف آن به دلیل دارا بودن امنیت بالا و وجود منابع بزرگ نفت و گاز یکی از جذاب ترین منطقه های عراق برای سرمایه گذاری به شمار می رود و در سال های اخیر ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری در این شهر که بازرگترین بندر عراق نیز به شمار می رود انجام شده است.

در این میان با توجه به موارد یاد شده باید یادآور شد که عراق از نظر اقتصادی به 3 بخش عمده شمال به مرکزیت کردستان، مرکز یا همان پایتخت و جنوب به مرکزیت بصره تقسیم‌بندی می‌شود و حضور شرکت‌های ایرانی در مرکز و به ویژه استان‌های شمالی عراق تثبیت شده اما در جنوب عراق و بندر بصره با وجود ویژگی‌های منحصربفرد، عقب‌ماندگی‌هایی احساس می‌شود این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های چندملیتی از اقصی نقاط جهان در بصره فعال هستند و شعب خود را در آنجا دایر کرده‌اند.

اگزیم نیوز با هدف آشنائی با بازارهای جنوب عراق در گفتگو با دو نفر از بازرگانان و تجار عراقی دیدگاه های آنان را درباره فرصت های سرمایه گذاری در منطقه بصره جویا شد و آنان نیز بر وجود بسترهای مناسب برای سرمایه گذاری تاکید کردند.

 عماد حسین درویش در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز اظهار کرد: فعالان اقتصادی بصره آماده هرگونه تعامل و همکاری با شرکت های ایرانی هستند و سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران می تواند منجر به توسعه اقتصادی بصره شود.

وی ادامه داد: وجود منابع عظیم نفت و گاز می تواند سوخت و خوراک مورد نیاز واحد های صنعتی در این منطقه راهبردی عراق را تامین کند و بدون تردید سرمایه گذاری در بخش های نیروگاهی و نیز تاسیسات پایین دستی پتروشیمی سودآور خواهد بود.

 این بازرگان عراقی با اشاره به نزدیکی بصره به مرز های ایران گفت: با یک برنامه ریزی اصولی و بلند مدت می توان سطح روابط و مبادلات اقتصادی را به بالا ترین سطح ممکن رساند و در این مسیر شرکت های دارای فناوری ایرانی می توانند نقش آفرین باشند.

 وی چالش در روابط بانکی و عدم امکان نقل و انتقال آسان پول را چالشی مهم برشمرد و اظهار کرد: آینده روابط دو کشوروابسته به همکاری و تعامل میان نظام بانکی دو کشور است و باید بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مورد حمایت قرار بگیرند.

ابو علا، دیگر بازرگان و تاجران عراقی نیز با تاکید بر لزوم تدوین یک نقشه راه برای توسعه روابط اقتصادی میان ایران و عراق به خبرنگار اگزیم نیوز گفت:  روابط راهبردی دو کشور همسایه ایران و عراق با گسترش همکاری های اقتصادی میان فعالان بخش خصوصی می تواند با شتاب گسترش یابد و ما اماده همکاری با بخش خصوصی توانمند ایرانی هستیم.

وی با بیان این که در برخی از مناطق بصره فرصت های سرمایه گذاری فراوانی وجود دارد اظهار کرد: مشکل فقط پول و سرمایه نیست چون برخی از همکاران ما سرمایه در اختیار دارند اما فناوری و داشن برای ایجاد واحد های صنعتی پیشرفته وجود ندارد و ما علاقه مند به انتقال دانش فنی ایران به عراق هستیم.

 ابو علا تصریح کرد: بصره از نظر امنیت سرمایه گذاری منطقه ای منحصر به فرد است و به دوستان ایرانی خود پیشنهاد می کنیم سطح همکاری های خود را با ما افزایش دهند.

وی با تاکید بر  وجود بازارهای منحصر به فرد در عراق که می توان در آنها اقدام به سرمایه گذاری کرد گفت: کشورهای همسایه ایران و عراق می توانند زمینه های همکاری خود را برگزاری جلسه ها و همایش های مشترک گسترش دهند و در این مسیر و تعامل میان اتاق های بازرگانی می تواند نقش آفرین باشند.

به گزارش اگزیم نیوز، بصره با فاصله 20 کیلومتری از آبادان نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود و سهم‌خواهی از تجارت با این بندر، توجه جدی تجار و بازرگانان ایرانی را می‌طلبد.

گفتنی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده  نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق بزودی برگزار خواهد شد و این نمایشگاه در 2 هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی 29 اردیبهشت تا اول خردادماه دایر خواهد شد و تاکنون نزدیک به 60 درصد فضای نمایشگاهی به متقاضیان واگذار شده است و استان‌ها غربی و جنوبی نیز در قالب پاویون در نمایشگاه بصره حضور می‌یابند.

گروه‌های کالایی صنایع غذایی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو و قطعات و شرکت‌های خدمت پس از فروش خودرو از جمله متقاضیان حضور در نمایشگاه بصره هستند و با توجه به رفع تحریم‌ها، شرکت‌های مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

کد خبر 7313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =