واگذاری حداکثری سهام سرخابی‌ها به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی/ اقتصاد ورزش رونق می‌یابد

سرپرست سازمان خصوصی سازی با اشاره به تعامل ارکان مختلف دولت برای واگذاری حداکثری سهام سرخابی‌ها به دو کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی، اظهار امیدواری کرد که با این واگذاری و بهره مندی دو باشگاه از سهم تولید محتوا و حق پخش، اقتصاد ورزش نیز از این طریق رونق یابد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت اقتصاد، ابراهیم بازیان، در یک برنامه تلویزیونی درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس، اظهار داشت: اتفاق خوبی که رقم خورد، انتظاری بیش از دو دهه برای واگذاری سهام دو باشگاه مهم در عرصه ورزش به ویژه فوتبال کشور بود که در ادوار مختلف مورد توجه، اهتمام و تصمیم دولت‌ها بوده است.

وی افزود: اگر این روند ۲۰ ساله را به چهار دوره تقسیم کنیم، دوره اول از سال ۸۴ با مصوبه هیات وزیران درباره واگذاری این دو باشگاه اهتمام شد و با یک دوره فَترت در سال ۸۸ بر اساس قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی جان تازه‌ای گرفت و این دو مجموعه در لیست واگذاری شرکت‌های دولتی قرار گرفتند. در مقطع دوم سهام دو باشگاه چهار بار عرضه شد، اما به دلیل اقتضائات ناظر به یافتن شرکای راهبردی و استراتژیک در این حوزه به اضافه ملاحظاتی که خریداران یا بعضاً طرف فروش داشت، با وجود این که مزایده عمومی انجام شد، اما به نتیجه نرسید.

معاون وزیر اقتصاد یادآوری کرد: دوره سوم واگذاری با پذیرش این دو باشگاه بزرگ در بازار سرمایه؛ در فرابورس و درج نماد این دو باشگاه آغاز شد و بلافاصله بعد از درج نماد در سال ۱۴۰۱، ۱۰ درصد هر کدام از این نمادها به مرحله عرضه گذاشته شد که پنج درصد از سهام هم پرسپولیس و پنج درصد از سهام استقلال قرار بود که در قالب سهام ترجیحی به کارکنان و به نوعی مستخدمین دو باشگاه واگذار شود؛ همچنین در عرضه اول؛ ۱۰ درصد هر کدام از باشگاه‌ها در فرابورس به مردم عرضه عمومی و انجام شد.

بازیان ادامه داد: بنا بر این شد که ۵۱ درصد این دو باشگاه در مزایده مرحله چهارم عرضه شود که قبل از عید، یعنی ماقبل این مزایده‌ای که همین روز گذشته برگزار شد، ۵۱ درصد دو باشگاه عرضه شد، اما به جهت پاره‌ای مشکلات و مسائل، به جهت سیاست‌های مردمی دولت سیزدهم در واگذاری‌ها، حساسیت‌هایی که واگذاری این دو باشگاه داشتند، همچنین ضرب‌الاجل زمانی AFC برای خروج مدیریت دولتی در دو باشگاه داشتند، هیات دولت مصمم بود متناسب با اقتضائات و شرایطی تدبیر دیگری در واگذاری داشته باشد تا به نقطه موفقیت برسیم.

آیا با این واگذاری‌ها مشکلات AFC برطرف می‌شود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این واگذاری‌ها مشکلات AFC برطرف می‌شود؟، تاکید کرد: نه تنها مشکلات AFC برطرف می‌شود، بلکه ما در این عرضه پایانی، چند اتفاق متفاوت را شاهد بودیم، اولاً این که ۱۰ درصد دو باشگاه که عرضه شده بود، امروز ۸۵ درصد سهام یعنی همه آن چه که سهام دولت بود منهای پنج درصدی که برای سهام ترجیحی کارکنان و مستخدمین مجموعه منظور شده بود، بر اساس قیمت تابلوی بازار در زمان مناسب خود واگذار شود.

سرپرست سازمان خصوصی سازی واگذاری حداکثری سهام عدالت در این دو باشگاه را نشانه مثبت از رویکرد مردمی‌سازی اقتصاد از سوی دولت برشمرد و تاکید کرد: امسال سال جهش تولید و مشارکت مردم است و قطعاً رهاورد اقتصاد مردمی؛ موفقیت‌ها، بهره‌وری‌های خیلی بیشتر، توفیقات متفاوت خواهد بود.

بازیان اضافه کرد: ۸۵ درصد از سهام دو باشگاه را به صورت رقابتی، کاملاً شفاف و در جریان بازار سرمایه حتی بالاتر از قیمت پایه‌ای که اعلام شده بود، عرضه کردیم.

وی درباره ینکه گفته می‌شود پیش از مزایده با خریداران توافق شده بود، توضیح داد: یکی از وظایف سازمان خصوصی سازی به عنوان متولی واگذاری، بازاریابی و مذاکره با مشتریان راهبردی استراتژیک است که اتفاقاً نکته عزیمت موفقیت ما در این مرحله پایانی همین بود؛ ناظر به مشتریانی که هم مناسبات می‌توانند در مالکیت و مدیریت،گ ایجاد کنند و هم دغدغه‌هایی که در جامعه ما در بخش هواداران، مدیران، بخش‌های فعال در ورزشگاه داشتند تا حدودی رفع و رجوع کنند.

واگذاری حداکثری سهام دولت به دو کنسرسیوم

سرپرست سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری ۸۵ درصد سهام استقلال و پرسپولیس به دو کنسرسیوم اظهار کرد: سهام دولت به صورت حداکثری به دو کنسرسیوم، قدم ما از دولتی بودن اینها فاصله گرفتیم و با این نگاه واگذاری حداکثری سهام دولت به دو کنسرسیوم؛ یک کنسرسیوم بانکی و یک کنسرسیوم پتروشیمی انجام شد. نکته قابل توجه این است که در کنسرسیوم بانکی، یکی از بانک‌های کاملاً غیردولتی یعنی بانک شهر پا به میدان گذاشتند.

وی ادامه داد: سهام‌دار اصلی بانک شهر، شهرداری تهران است و به نوعی شهرداری یک نهاد امور دولتی است و زیرساخت‌هایی که در امکان دستگاه مدیریت شهری است و یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند در شکوفایی فعالیت‌های ورزشی این تیم بزرگ و نام‌آور ایفای نقش کند.

بازیان گفت: همچنین در حوزه خریدار باشگاه استقلال می‌بینیم که یک مجموعه نفتی موفق که با یک کنسرسیوم شرکت‌های وابسته خود پا به میدان گذاشت، کاملاً با یک نگاه امید به آینده و با یک نگاه کاملاً متفاوت در مقایسه با گذشته این کار رقم خورد و ما امروز شاهد دو مشتری راهبردی هستیم.

دو روز آینده مراسم قرارداد واگذاری امضا می‌شود

وی ادامه داد: امیدواریم ظرف دو سه روز آینده که مراسم امضای قراردادهای واگذاری خواهد بود، شاهد این تحول تاریخی در واگذاری این دو باشگاه بزرگ و نام آور کشور باشیم.

سرپرست سازمان خصوصی سازی همچنین در خصوص واگذاری و ارزش سهام هر یک از دو باشگاه هم، اظهار کرد: قیمت گذاری روند خود را بر اساس شرایط حاکم بر بازار سرمایه داشت و همان طور که در رسانه‌ها اعلام شد، قیمت پایه هر سهم باشگاه پرسپولیس در روز قبل از عرضه؛ سه هزار و ۵۷۰ ریال اعلام شد که این سهم در روز عرضه با یک عدد قابل توجه افزایش؛ سه هزار و ۵۸۰ ریال عرضه شد، یعنی تقریباً حدود ۹ میلیارد تومان بالاتر از قیمت پایه و واگذاری آن با رقم سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شد، البته با توجه به این که در شرایط واگذاری؛ ما ۱۰ درصد حِصه نقدی را فردا دریافت می‌کنیم، مابقی را در ۱۲ قسط شش ماهه، شش ساله خواهیم داشت که رقم نهایی این باشگاه به پنج هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

بازیان ادامه داد،: باشگاه استقلال هم به ازای هر سهم قیمت روز عرضه که سه هزار و ۴۶ ریال است، دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عرضه شد که با آن احتساب دوره پرداخت اقساط؛ پنج هزار و ۳۸ میلیارد تومان قیمت آن خواهد بود. با این حساب، ما تقریباً نزدیک ۱۱ هزار میلیارد تومان، قیمت فروش سهام این دو باشگاه را در روز نهایی دریافت اقساط محاسبه می‌کنیم و دریافت خواهیم کرد که ۱۰ درصد آن نقدی است که فردا واریز می‌شود و مابقی در یک دوره زمانی شش ساله انجام می‌شود.

نظارت ۶ ساله در تصمیمات اساسی سرخابی‌ها

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رویکرد جدی سازمان خصوصی سازی اقدامات پیش از واگذاری حین قرارداد و بعد از آن تاکید کرد: بعد از واگذاری، دوره نظارت ۶ ساله در تصمیمات اساسی راجع به پیشبرد اهداف بنگاه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: یک بحث مالکیت اینها بود که تقریباً با این عرضه منتقل می‌شود؛ یک بحث مدیریت اینهاست که در یک مرحله بررسی اهلیت و صلاحیت آن هم در سازمان، در کمیته تخصصی با حضور دستگاه‌های مرتبط، هم در سازمان‌های فرابورس به لحاظ کفایت مالی و بحث‌های مربوط به صلاحیت‌های حوزه موضوع بررسی سازمان فرابورس مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: دوره مدیریت این مجموعه وارد یک عرصه جدیدی خواهد شد و بسیاری از موضوعات و مسائل، ناظر به دوره مدیریت خواهد بود که طبیعتاً هم حوزه ورزش و مجموعه وزارت ورزش تکالیف قانونی خود را در نظارت بر این حوزه خواهد داشت، هم ما به عنوان سازمان واگذار کننده تا پایان دوره اقساط این نظارت را باید انجام دهیم.

بازیان توضیح داد: یک مرحله از بررسی اهلیت داوطلبان برای در واقع احراز مالکیت در سازمان خصوصی سازی انجام می‌شود و ما دراین مرحله ناظر به بررسی شرایط به مدیریتی و فنی این مجموعه‌هایی که اعلام آمادگی می‌کنند، اظهار نظر می‌کنیم و بخشی از این اهلیت را به لحاظ بحث‌های مالی، سازمان فرابورس انجام می‌دهد، که برای این دو تا کنسرسیوم انجام شد.

وی با بیان اینکه بخشی از اهلیت‌ها ناظر به مدیریت این باشگاه خواهد بود، اضافه کرد: مالکیت و سرمایه گذاری بیشتر ناظر به توانمندی در حوزه بنگاه داری و در حوزه مباحث اقتصادی، مدیریتی و به هر حال تجربه برخورد با یک سرمایه عظیم ملی در این سطح است که این موارد بررسی و احصا شد.

بهبود اقتصاد ورزش

سرپرست سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه هماهنگی خوبی میان وزارت ورزش و وزارت اقتصاد انجام شد، گفت: با این ویژگی‌هایی ۸۵ درصد از سهام دو باشگاه به مجموعه‌هایی واگذار شد که امید و نشاطی را ایجاد می‌کنند؛ هواداران پرسپولیس و استقلال هم با نگاه امیدوارانه به آینده این دو باشگاه دارند.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم ادعا می‌کند و افتخار می‌کند که پروژه‌های نیمه تمام را تمام می‌کند؛ در سازمان خصوصی سازی هم در حوزه واگذاری پروژه‌های نیمه تمامی داریم؛ امروز با این واگذاری دولت یک برگ برنده‌ای را در حوزه واگذاری‌ها دستش گرفت.

بازیان اظهار داشت: با نگاه امیدوارانه‌ای که هم در باشگاه پرسپولیس و استقلال و هم در فضای مدیریت ورزش کشور ایجاد شده و ناظر به تدابیری است که دراین مدت انجام شد، امیدوار هستیم که در آینده اخبار خوبی از حوزه مجموعه مالکین جدید این مجموعه‌ها داشته باشیم.

سرپرست سازمان خصوصی سازی با اظهار امیدواری نسبت به بهبود اقتصاد ورزش و بهره بردن دو باشگاه از تولید برنامه و حق پخش، گفت: بعد از این مدت، این روز را به عنوان یک روز تاریخی در کشور و واگذاری این دو باشگاه مهم خواهیم داشت و این امکان پذیر نبود جز در یک تعامل همه جانبه و هم سو در جهت انجام یک اقدام بزرگ مردمی.

کد خبر 73131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =