مانع دولت بزرگ برای پیوستن به WTO

رئيس مركز تجارت جهاني ايران و رئيس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: مشکلات ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود.

رئيس مركز تجارت جهاني ايران و رئيس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: مشکلات ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود. محمدرضا سبزعليپور درخصوص موانع پیوستن ایران به WTO گفت: مشکلات ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود. از جمله موانع داخلی می توان به ناهماهنگی های حاکم بر اقتصاد ایران و ناهمخوانی برخی قوانین داخلی با مقررات WTO اشاره کرد. مانند اصل 44 قانون اساسی و مالکیت و انحصار دولت بر صنایع و معادن بزرگ، بانکداری، رادیو و تلویزیون، کشتیرانی، هواپیمایی و.... (یعنی حضور بیش از حد دولت و شبه دولتی ها در عرصه اقتصاد و نقش کمرنگ بخش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی) همچنین قوانین مربوط به بیمه خارجی، سرمایه گذاری خارجیان در ایران، تعرفه های بالای واردات و برخی دیگر از قوانین نیز از نظر بُعد داخلی با مقررات WTO مغایرت دارند.
وی ادامه داد: اما مشکلات و موانع خارجی مهمترین سد در برابر الحاق ایران به WTO میباشند. هرچند پیوستن به سازمان تجارت خارجی مزایای زیادی برای ایران در بر خواهد داشت. بطور قطع شرایط پیوستن یا عضویت هر کشوری در سازمان تجارت جهانی در گرو موافقت تمامی کشورهای عضو با عضویت کشور جدید میباشد و چنانچه یکی از اعضاء هم مخالف باشد بطور قطع عضویت کشور تقاضا کننده مورد قبول واقع نمیشود.  
این صاحب نظر برجسته تجارت جهانی مهمترین موانع اصلی در پیوستن ایران به این سازمان را رأی منفی آمریکا دانست که مطمئناً باعث میشود تا اجماع لازم بنفع ما بوجود نیامده و پذیرش ایران مورد موافقت قرار نگیرد. مخالفت این کشور بر تصمیم سایر کشورها بسیار تأثیر گذار است البته جدای از آمریکا، حتی اگر یک عضو ضعیف هم با پذیرش ایران مخالفت کند باز هم عضویت ایران در دستور کار  WTOقرار نمیگیرد. بطور مثال عضویت کشور بزرگی همچون روسیه در دستان کشور کوچک گرجستان محبوس شده بود که بالاخره با پادرمیانی قدرتهای بزرگی همچون آمریکا پس از 18 سال این گره باز شد و عضویت روسیه مورد موافقت قرار گرفت. از دیگر مخالفان می توان به اسرائیل اشاره کرد که باتوجه به اختلافات ریشه ای و اعتقادی و آرمانی ایران مطمئناً مانع بزرگی بر سر راه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی خواهد بود. حال برای رفع این مانع یا باید از اصول اعتقادی، آرمانی کوتاه بیائیم و یا فعلاً عطای عضویت ایران در WTO را به لقایش ببخشیم.
علیپور در ادامه با اشاره به اعمال تحریمهای خارجی افزود: در این راستا اعمال تحريمهای خارجی نیز باعث تاخير در روند اين الحاق خواهد شد که آن وقت ايران بايد شرايط سختگيرانه تری را برای اين الحاق بپذيرد.
سبز علیپور در خصوص عضویت در WTO گفت: به اعتقاد بنده عضویت در سازمان تجارت جهانی در شرایط فعلی ناممکن است.  مگر اینکه چالش های سیاسی کاهش یابد.

 

کد خبر 7325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =