طرح مالیات بر سوداگری التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن را کاهش می‌دهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت و التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند، گفت: در صورت تصویب این طرح، چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا و بخش مولد اقتصادی تقویت می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز(یکشنبه)مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی اعاده شده از شورای نگهبان و در پاسخ به تذکر نماینده مردم بندر انزلی بیان داشت: طرح مالیات بر سوداگری یکی از طرح‌های مهم دستور کار دوره یازدهم مجلس بود و به دلیل اهمیت آن مدت زمان زیادی را به خود اختصاص داد و هم در کمیسیون اقتصادی و هم در صحن علنی تصویب شد و با بررسی شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: اهمیت موضوع این است که چهار دارایی پایه در اقتصاد کشور از سوداگری جدا می‌شود و ما باید بخش مولد اقتصادی را تقویت کنیم تا منابع به سمت بخش مولد اقتصادی بازار طلا، ارز، خودرو و مسکن حرکت کند که مراحل نهایی آن در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای دنیامالی باید به نکاتی اشاره شود، تصریح کرد: از ۲۷ ماده مورد بررسی تعداد ۱۸ ماده از سوی شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفت و برخی ایرادات نیز در هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت که باید در مورد آن بحث شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: ۳ قانون در طی مسیر تصویب مالیات بر سوداگری همزمان تصویب کردیم که ابلاغ شد و قانون بانک مرکزی هم یکی از افتخارات دوره یازدهم مجلس بود که در کمیسیون اقتصادی تصویب و سپس ابلاغ شد. همچنین قانون تأمین مالی در کشور و قانون مربوط به سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی هم که سال گذشته فرصت داده و این کار هم نهایی شد.

پورابراهیمی یادآور شد: این سه قانون که تصویب شد بر محتوا و متن موضوع مصوبه مالیات بر سوداگری در اقتصاد کشور تأثیر گذاشت که قبل از آن در صحن تصویب کرده بودیم لذا به واسطه مصوبه در ۳ قانون متناسب با آن باید اصلاح می‌کردیم، ضمن اینکه ایرادات هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نیز وجود داشت و همه بر اساس این رویکرد به محتوایی تبدیل شد که بر اساس آن تصمیم گرفتیم.

وی افزود: ما در جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی نظر شورای نگهبان را اخذ کرده و بدون نظر شورا اساسا جمع‌بندی نکردیم، همچنین در دولت با وجود تغییرات رئیس سازمان مالیاتی در هر مرحله با رئیس مربوطه در زمان مربوطه مذاکره و توضیحات لازم را دریافت کردیم، گرچه از نظر آیین‌نامه‌ای لازم نبود حتما این مذاکره انجام شود اما ما با رویکرد هماهنگی با دولت انجام دادیم لذا متنی که امروز در اختیار شما است به استناد این نکات در دستور کار قرار گرفته است و برخی نصاب‌ها در مصوبه قبلی به واسطه گذر زمان تغییر پیدا کرده که باید اصلاح می‌شد.

پورابراهیمی تصریح کرد: قانون مالیات بر سوداگری به کاهش قیمت در التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند و حتماً کمک می‌کند که بتوانیم منابع اقتصادی را به سمت بازارهای مولد به جای بازارهای سوادگرانه انتقال دهیم که یکی از کارهای مهمی است که به دلایل مختلف تأخیر داشت اما امروز زمان نهایی کردن آن رسیده است که با جمع‌بندی نمایندگان عملیاتی خواهد شد.

احمد دنیامالی در نشست امروز در تذکری گفت: باید بر کار کمیسیون‌ها نظارت صورت گیرد، اما به نظر می رسد کمیسیون اقتصادی به تکالیف قانونی خود به ویژه در حوزه ماده ۱۹۹ قانون آئین نامه عمل نکرده است.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس اضافه کرد: وقتی موضوعی به کمیسیون می آید تا ایرادات شورای نگهبان به آن برطرف شود، لازم است نمایندگان پیشنهاد دهنده و نماینده شورای نگهبان برای اصلاح در جلسه حضور داشته باشند و در نهایت موضوع، اصلاح شود و نظر کمیسیون به همراه پیشنهادات نمایندگان طبق معمول رسیدگی به شور دوم به صحن بیاید و مخالف و موافق ثبت نام کنند.

عضو کمیسیون عمران در مجلس تصریح کرد: کمیسیون در جریان اصلاح موارد شورای نگهبان، اقدام به تصویب قانون جدید کرده و آن را تحت عنوان تبصره به این طرح اضافه کرده است که خلاف ماده ۱۹۹ قانون آئین نامه بوده است.

کد خبر 73252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =