واردات، تهدیدی برای باغداران ایرانی

واردات بی رویه میوه و مسیرهای قاچاق می تواند آینده صنعت کشاورزی و باغداری کشورمان را با خطر روبرو کرده و مشکلات و چالش های مختلفی را به دنبال داشته باشد؛ اگزیم نیوز در این گزارش اقدامات قانونی  انجام شده در این راستا و همچنین مسیرهای غیرقانونی واردات میوه را بررسی کرده است.

واردات بی رویه  میوه و نیز قاچاق می تواند آینده صنعت کشاورزی و باغداری کشورمان را با خطر روبرو کرده و مشکلات و چالش های مختلفی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، واردات میوه هنوز هم به عنوان یک چالش جدی برخی از متولیان امر را در دولت تدبیر و امید با مشکلات مختلفی رو به رو کرده است و در همین راستا نامه نگاری هایی بین مقام های مسئول صورت گرفته که نشان از اهمیت موضوع مورد بررسی دارد.

براساس اخبار منتشر شده، هفته گذشته محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی در واکنش به مصوبه هیئت دولت مبنی بر آزاد شدن واردات گروه 10 کالایی(کالاهای لوکس و غیر ضروری) به وزیرصنعت معدن و تجارت نامه نوشته و در این نامه خطاب به وزیر صنعت گفته است که با وجود این که براساس مصوبه هیئت دولت واردات گروه 10کالایی آزاد شده اما ممنوعیت واردرات میوه کماکان برقرار است. آنچه در متن نامه حجتی به نعمت‌زاده آمده است بدین شرح است:

«پیرو مصوبه هیئت دولت محترم درخصوص کالاهای گروه 10 به استحضار می‌رساند بر مبنای ماده 16 قانون افزایش بهروری، ممنوعیت واردات انواع میوه در سال 95 کما فی سابق مانند سال 94 خواهد بود»

بنا بر این گزارش، در مصوبه هیئت وزیران واردات کالاهای لوکس در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" با  دو برابر سود بازرگانی مجاز اعلام شده بود که درمیان این کالاها ، واردات انواع میوه نیز عملا برای واردات در سال 95 آزاد شده بود؛ بر این اساس با نامه‌نگاری حجتی به همتای خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوی واردات میوه به صورت قانونی گرفته می شود.

در این میان چندی پیش مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مصوبه دولت در خصوص آزادسازی واردات کالاهای اولویت ۱۰ شامل میوه‌ های تولید داخل نمی‌شود، گفته بود: امسال تنها میوه‌هایی مجاز به واردات هستند که تولید داخل ندارند یا تولید آنها کم است.

رمضان رویین‌تن در ارتباط با شرایط واردات میوه در سال جاری، بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت مبنی بر آزاد شدن واردات کالاهای اولویت 10 اظهار کرده بود: مجوز واردات میوه از قبل نیز وجود داشته اما این مجوز شامل میوه‌هایی است که در داخل تولید ندارد یا تولید آن به‌حدی است که پاسخ‌گوی نیاز کشور نیست و این محصولات شامل موز، آناناس، نارگیل و انبه می‌شود اما واردات باقی میوه‌ها در سال جاری نیز ممنوع است.

وی افزود: شرایط واردات میوه در سال جاری تغییری نکرده است و در صورتی که تغییری در واردات ایجاد می‌شد مصوبه آن به دست ما نیز می‌رسید.

نکته ای که از  نامه نگاری های مورد اشاره باید مورد توجه قرار بگیرد این است که واردات میوه از مبادی غیر رسیمی همچنان ادامه دارد و کارشناسان اعتقاد دارند که مصوبه ها و قوانین هرچند تا حدی جلوی واردات را می گیرد اما قاچاق کماکان ادامه می یابد و گویا همچنان میوه های عجیب و غریب وارداتی در سبد فروش میوه فروشی های کشورمان خود نمایی خواهند کرد.

لازم به ذکر است، با وجود این که پیگیری‌های بسیاری برای جلوگیری از قاچاق میوه و محصولات کشاورزی به کشور صورت گرفته است اما همچنان این پدیده شوم وجود دارد و به نظر می‌رسد عزم ملی برای مقابله با آن در کشور درحال شکل گرفتن است.

این روزها  میوه های خوش رنگ و لعاب‌ فرنگی در خیلی از مغازه‌های میوه فروشی سطح کشور خودنمایی می کنند و  با وجود ممنوعیت واردات در مغازه‌های سطح شهر ها حضور دارند و با قیمت‌هایی گزاف و چندین برابر میوه‌های داخلی به فروش می رسند.

متولیان امر اعتقاد دارند که میوه‌ها و محصولات کشاورزی قاچاق‌ شده به کشور هیچ تضمینی در زمینه‌ بهداشت و سلامت گیاهی و انسانی ندارند، چراکه بدون نظارت و ارزیابی از سوی دستگاه‌های نظارتی به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و مشخص نیست که این محصولات تحت چه شرایطی در کدام کشور و چگونه تولید شده‌اند و برای مبارزه با آفات آن‌ها از چه تیماری استفاده شده است.

بر اساس این گزارش در ماه های پایانی پارسال بازار میوه و میادین مرکزی میوه و تره‌بار که انواع میوه را به صورت عمده‌فروشی به سراسر کشور عرضه می‌کنند مملو از میوه‌های تابستانه‌ مانند هلو، شلیل، آلو، زردآلو، انگور، گیلاس‌، آلبالو، انبه، آووکادو و ... شده‌ بود که به گفته دست‌اندرکاران و مسئولان مربوطه همچون رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق مبادی رسمی و با امکانات مجهز به کشور قاچاق شده‌ بودند. این میوه‌ها شامل پرتقال‌های وارداتی تولید کشور مصر، نارنگی تولید پاکستان، انگور تولید شیلی، پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور و همچنین نیوزلند و استرالیا بود که با اقدام به موقع دولت و نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از نیمه اسفند ماه میزان واردات به شدت کاهش یافت.

به هر حال از نیمه اسفند ماه بخشنامه‌ای صادر شد تا از حمل یکسره میوه جدا خودداری شود و همه میوه‌ها از مرز قرمز عبور کنند و در دستگاه ایکس ری قرار بگیرند. همچنین از ترانزیت میوه در مرزهای ورودی جدا جلوگیری شود.

این گزارش می‌افزاید: البته سال 94، باغات میوه سال خوب و پرباری را سپری کردند و به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بیش از 4 میلیون تن مرکبات که حداقل 2 میلیون تن آن پرتقال بود، در کشور تولید شد، بنابراین با توجه به فراوانی میوه، نباید مشکلی در تنظیم بازار پیش می‌آمد.

اما در واپسین روزهای سال 94 گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بخشی از میوه‌های تنظیم بازار به علت عدم کیفیت، شرایط نامناسب نگهداری و طولانی شد زمان نگهداری در سردخانه در حال فاسد شدن است و بعدها هم شنیده شد که روزانه بخشی از این پرتقال‌های فاسد توسط کامیون‌های حمل بار به میدان مرکزی میوه و تره‌بار منتقل می‌شود و در آنجا میوه‌های سالم و خراب از هم جدا شده و میوه‌های فاسد و خراب هم دور ریخته می‌شود.
در این رابطه محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی می‌گوید: پرتقال‌های فاسدی که طی روزهای گذشته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به علت خرابی سورت‌بندی شد، توسط مباشران خرید سازمان تعاون روستایی خریداری شده، اما از آنجا که این پرتقال‌ها به موقع به فروش نرفته و امکان نگهداری آن در سردخانه بیش از 2 ماه وجود ندارد، خراب شده و هم‌اکنون بخش قابل توجهی از آن دور ریخته می‌شود.
محمودی با تأکید بر اینکه دولت در امر ذخیره‌سازی و توزیع میوه شب عید خبره نیست، افزود: حدود 40 هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید توسط دولت خریداری شد که به نظر می‌رسد، بیش از 5 هزار تن آن فاسد و خراب شده است.
البته این اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در حالی است که علیرغم ممنوعیت واردات میوه و عرضه میوه قاچاق، بخشی از میوه‌های قاچاق برای فروش به این میدان وارد می‌شود و وی معتقد است که جلوی واردات میوه قاچاق را باید از سرمنشاء آن و از مرزها گرفت.

گفتنی است که قاچاق میوه یکی از معضلاتی است که سالهاست گریبان بخش کشاورزی کشور را گرفته و با وجود زیان‌های جبران‌ناپذیر به تولید و اشتغال همچنان واردکنندگان بدون هیچ مشکل و مانعی به واردات خود ادامه می‌دهند و اگرچه مسئولان در حوزه‌های مختلف گاهی انتقاداتی را به واردات میوه دارند، اما آنچه که در مجموع مشاهده می‌شود، روند بی‌وقفه و حجیم واردات میوه قاچاق است.

از طرفی به دنبال واردات بی‌ضابطه شاهد آن هستیم که محصول کشاورزان بعضا روی دستشان می‌ماند و می‌گندد هرچند که بر اساس اعلام مسئولان سال 95 سال مبارزه با قاچاق میوه و برخورد با متخلفان است و باید دید که این برنامه ریزی ها تا چه حدی می تواند به مرحله اجرا در آید.

همچنین باید در نظر داشت که برای محصولات قاچاق شده هیچگونه عوارض و گمرکی  پرداخت نمی شود؛ این محصولات آفات ناخوانده را وارد کشور می کنند و مصرف کننده از سلامت محصول اطمینان ندارد.

بنابراین با تولید سالانه حدود 16 میلیون تن انواع و اقسام محصولات باغی که کمتر کشوری در دنیا از این موهبت الهی بهره‌مند است؛ لازم است تا تمهیداتی اندیشیده شود تا هر چه زودتر جلوی واردات قاچاق میوه گرفته شود.

کد خبر 7334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =