تقاضای موثر، پیش نیاز رشد تولید 

اقتصاد ما در شرایط فعلی نیازمند تولیدات صادرات محور و ورود به بازارهای جهانی است، که در این میان ابتدا باید تحریک تقاضا برای کالاهای ایرانی صورت گیرد تا انگیزه ای برای تولید نیز  ایجاد شود. اگزیم نیوز نظر دو رئیس اتاق بازرگانی اردبیل و بیرجند را در اینباره جویا شده است

رکود، واژه ای که همه اقشارجامعه همچنین بخش های اقتصادی با آن کاملا آشنا هستند، اما در این میان شاید بیشترین افراد و بخشی که از این موضوع آسیب دیده باشند را تولید و تولید کنندگان عنوان کرد، در شرایطی که تولیدکنندگان قصد ورود به بازارهای جهانی داشتند تحریم‌های ناعادلانه غرب و اروپا باعث شد تا این فعالان نتوانند به هدف نهایی خود برسند به طوری که برخی از واحدهای تولیدی تعطیل شدند، اما برخی دیگر از آنها با توجه به پشتوانه مالی و حمایت توانستند در روزهای سخت نیز با افت بهره وری به کار خود ادامه دهند. اما در کنار تحریم و بازار نامعقول کالاها باید به بی اعتمادی مردم به تولیدات داخلی اشاره کرد، تولیداتی که بسته به دلایل مختلف هنوز هم نتوانسته‌اند نگاه خریدارانه مردم را به خود جلب کنند، این روند باعث شده تا انبارها پر از محصولات باشد اما تقاضا...

به گزارش اگزیم نیوز، با ابلاغ برنامه ششم توسعه همچنین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دیگر نمی‌توان تولید صادرات محور را با بهانه‌های مختلف به وقفه انداخت، رشد تولید یکی از بندهای مهم این دو برنامه است که با تاکید مقام معظم رهبری همراه بوده همچنین اقتصاد ما در شرایط فعلی نیازمند تولیدات صادرات محور و ورود به بازارهای جهانی است، اما در این میان ابتدا باید تحریک تقاضا برای کالاهای ایرانی صورت گیرد تا انگیزه ای برای تولید نیز  ایجاد شود. در این میان اگزیم نیوز نظر دو رئیس اتاق بازرگانی اردبیل و بیرجند جویا شد.

طبقه بندی محصولات عاملی برای رشد تقاضا

حسین پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل در گفت وگو با اگزیم نیوز بیان کرد: برای رشد تقاضا باید محصولات یا کالاها از لحاظ قیمت تمام شده، میزان بهره‌وری مواد اولیه(وارداتی)و نوع کیفیت  طبقه‌بندی شوند. اگر این موارد تفکیک شود مشکلات و چالش های هر کدام از گروه ها معین و راحتتر رفع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه رشد تقاضا برای خرید کالاهای داخلی یک نیاز است، اظهار کرد: درست است که قدرت خرید مردم کاهش یافته اما در همین شرایط نیز برخی از اقشار متقاضی برند ها و محصولات خارجی هستند، تا زمانی که مردم به تولیدات داخلی اعتماد نکنند تقاضای کالاهای داخلی رشد نمی‌کند در نتیجه بخش تولید در رکود عمیق تری فرو می‌رود.

پیرموذن افزود: با توجه به اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی در سال جاری مهم‌ترین برنامه است باید بند‌بند آن از سوی سازمان‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا در اجرای آن خللی ایجاد نشود، از آنجایی که یکی از بند های مهم در سیاست های اقتصاد مقاومتی افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی) است باید تلاش های مضاعفی برای تحقق این امر در زمان کوتاه شود.

وی با انتقاد از عدم وصول بدهی‌های بخش صنعت بیان کرد:  تحریم‌های سال‌های گذشته باعث شده تا بدهی های دولت به بخش صنعت افزایش یابد، این بدهی‌ها منجر به مشکلات عظیمی در این بخش شده که امیدواریم با ورود سرمایه گذاران خارجی به زودی برطرف شود.

تعادلی میان عرضه و تقاضا نیست

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند در ادامه به اگزیم نیوز گفت: در حال حاضر تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود ندارد بنابراین در گام نخست باید برای ایجاد این تعادل راهکار در نظر گرفت سپس به رشد تقاضا فکر کرد.

وی افزود: تحریک تقاضا در برخی محصولات نیازمند پارامتر هایی نظیر کیفیت و قیمت تمام شده مطلوب است، اما با توجه به رکود تورمی که بنگاه های تولیدی را به معرض تعطیلی کشانده بانک‌ها با ارائه تسهیلات باید نجات دهنده و پیشتاز این کار باشند، بانک ها با ارائه تسهیلاتی برای خروج از رکود واحدهای تولیدی می‌توانند  در شرایطی که سرمایه‌گذاران خارجی قصد سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف کشور دارند، آنها را دوباره به عرصه  رقابت بازگردانند.

مردم نمی‌توانند تقاضا را سوق دهند

احتشام با تاکید بر اینکه مهم ترین عامل تحریک تقاضا، ورود به بازارهای جهانی است، گفت: فشار اقتصادی باعث شده تا قدرت خرید مردم بسیار کم شود بنابراین نباید تا مدتی خرید داخلی را عامل اصلی رشد تقاضا دانست بلکه با ورود به بازارهای خارجی باید میزان تقاضا را فراتر از عرضه‌های فعلی کرد، متاسفانه تولیدکنندگان از سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی گله مند هستند زیرا این سیاست‌ها ریسک تجارت برای صادرکنندگان را  چندین برابر کرده است.

وی یکی دیگر از عامل های موثر در تحریک تقاضا را بهره گیری از تجارب تولیدکنندگان و صادرکنندگان دانست و گفت: نظرات کارشناسی، علمی مسئولان می تواند با تجارب تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت را از رکود خارج همچنین میزان تقاضا را افزایش داد.

کیفیت کالا حرف اول در صادرات نیست!

رئیس اتاق بیرجند با تاکید بر اینکه برخی محصولات ایرانی بهترین کیفیت در دنیا دارند اما صادرات آنها با مشکلات زیادی همراه است، اظهار کرد:  برخی محصولات مانند زعفران ایرانی بهترین کیفیت  در دنیا دارند اما نوسان قیمت جهانی همچنین نرخ تمام شده بالا موجب شده تا صادرکنندگان نتوانند در بازارهای جهانی رقابت کنند، به طور مثال اسپانیا زعفران ایرانی را می خرد اما با برند و نام کشور خود به فروش می رساند، چرا نمی‌توانیم از ظرفیت های خالی منابع طبیعی با توجه به مشکلات بانکی و بازارها بهره وری لازم داشته باشیم؟!

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان رمقی برای فعالیت ندارند، در این شرایط چگونه می‌توان به رشد تقاضا فکر کرد؟ حمایت‌هایی که همه در حد وعده ماند این عده از فعالان اقتصادی را کاملا بی انگیزه کرده است، متاسفانه چرخه عرضه عملکرد در سیستم بانکی وجود ندارد تا به صادرکنندگان با توجه به میزان فعالیت خود تسهیلات بانکی اختصاص یابد.

 

کد خبر 7341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =