گسست توسعه اقتصادی زیر سایه موسسات غیرمجاز مالی

دکتر پرویزیان در گفتگو با اگزیم نیوز خواستار برخورد با موسسات مالی بدون مجوز شد که انحراف نقدینگی را سبب می شوند

بانک ها برای حمایت از  فضای تولید نیازمند منابع هستند. به نظر می رسد با کاهش نرخ تورم در ماه های آینده و اقدامات دولت مبنی بر جمع آوری موسسات غیرمجاز نقدینگی به سمت تولید حرکت کند.
کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان در خصوص لزوم افزایش سرمایه بانک ها به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز گفت: بانک ها در شرایطی هستندکه باید تمام فشار و قطب نیازمندی نقدینگی بخش های مختلف اقتصادی را پاسخگو باشند. علاوه بر آن دولت و سازمان های کسب و کار برای توزیع فعالیت هایشان انتظار دارند که شرایط بانکی با آن ها همراهی کند.
وی ادامه داد: بانک ها برای آنکه بتوانند شرایطی را فراهم کنند که فضای تولید بخصوص تولید صادراتی بهتر از گذشته مورد حمایت قرار گیرد نیازمند منابع هستند.
پرویزیان اظهار کرد: بانک ها باید بتوانند منابع را تجهیز کنند و با نرخ های ارزان در اختیار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صاحبان حرف و کسب و کار قرار دهند اما سرمایه بانک ها محدود و پایین است. به دلیل آنکه سرمایه بانک ها ریالی است و نرخ ارز نیز از سال 91 رشد بسیاری را تجربه کرده است با باز شدن فضای بین المللی این نسبت سرمایه تحلیل رفته و ظرفیت بانک ها نیز به نوعی تضعیف شده است.
مدیر عامل بانک پارسیان افزود: افزایش سرمایه های بانک دولتی و تامین منابع از سوی سهامداران فرصتی را در اختیار بانک ها قرار می دهد تا ساختار مالی خودشان را محکم کنند. البته در مجامع مختلف سیاست گذاری و تصمیم گیری بحث هایی مطرح شده است که شرکت ها و نهادهایی را شکل دهند تا بتوانند بخشی از دارایی های بانک ها را در اختیار گرفته و بانک ها اجازه داشته باشند از محل دارایی فیزیکی اوراق منتشر کرده و منابع را در داخل و خارج جذب کنند و ظرفیت نقدینگی خود را افزایش دهند. تمامی موارد فوق در جهت کمک به بانک ها برای تجدید در ساختار مالی شان است.
وی تاکید کرد: بانک ها نیاز دارند که معوقاتی را بصورت ریالی و ارزی در شرایط مختلف ایجاد کنند تا بتوانند آن ها را در اختیار صادرکنندگان و تولیدکنندگان دیگر قرار داده و سرمایه در گردش آن ها را تامین نمایند. همچنین نیاز است که هزینه های تجهیز منابع بانک ها کاهش پیدا کند بخشی از این هزینه ها، هزینه های مربوط به سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان قانونی است تا مقرراتی را وضع کنند تا هزینه تجهیز بانک ها کاهش یابد در اینصورت بانک ها سودآورتر شده و سهامداران آن برای افزایش سرمایه گذاری و توسعه فعالیت بانکی انگیزه پیدا خواهند کرد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در خصوص روند نرخ سود بانک ها نیز توضیح داد:  از سال گذشته تصمیمی جمعی و عقلایی برای کاهش نرخ سود اتخاذ شده است که مورد تایید تصمیم گیران و سیاست گذاران پولی نیز قرار گرفته است. در دو مقطع زمانی این نرخ ها کاهش پیدا کرد و به نظر می رسد با کاهش نرخ تورم در ماه های آینده این نرخ ظرفیت کاهش بیشتری داشته باشد.
پرویزیان با اشاره به اقدامات دولت مبنی بر جمع آوری موسسات غیرمجاز گفت: اقدامات موثری در این خصوص انجام شده است که البته نیاز به اقدامات تکمیلی دارد تا کل شبکه غیرمتشکل نظم و انضباط بهتری پیدا کرده و نقدینگی کشور قابل مدیریت شود. در این حالت نقدینگی وارد کانال رسمی، شناخته شده و قابل نظارت شده و می تواند در فعالیت های مشروع اقتصادی برای فعالان این حوزه به کار گرفته شود.
مدیرعامل بانک پارسیان در خصوص آسیب های نظام بانکی بر بخش واقعی اقتصاد اظهار کرد: نظام بانکی با فضای کلی اقتصاد کشور همراه است اما یک سری از این آسیب ها عمومی است که در فضای اقتصاد کشور قبلا وجود داشت و اخیرا تحت نظارت و مدیریت بهتری قرار گرفته است. از آن جمله آسیب های مربوط به نوسانات شدید نرخ ارز که فضای کسب و کار و تولید، شرایط ارتباط بین مشتریان و شبکه بانکی را با مخاطره جدی مواجه کرده است.
پرویزیان ادامه داد: برخی دیگر از این آسیب ها مربوط به فضای عمومی اقتصاد است. تحریم های ظالمانه آسیب های دیگری را به اقتصاد و نظام بانکی کشور وارد کرده است. در نهایت برخی از این آسیب ها نیز به ساختار و مدیریت بانک ها و مقرراتی موجود باز می گردد. مجموعه این مخاطرات و آسیب ها در فضای اقتصادی کشور موجود است و باید این آسیب ها به کمک مراجع قانون گذار و تصمیم گیرنده به حداقل خودش برسد.

 

کد خبر 7351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =