شروع توفانی تجارت خارجی ایران در فروردین

صادرات غیر نفتی در فروردین ماه ۱۳۹۵ به ۳.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه قبل از آن با ۹.۴۹ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۵۷ درصد رشد روبرو بوده است

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی اگزیم نیوز، براساس گزارش آنلاین گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات غیر نفتی در فروردین ماه 1395 به 3.6 میلیارد دلار رسید که نسبت به ماه گذشته یعنی اسفند ماه سال 1394 با 9.49 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل با 57 درصد رشد روبرو بوده است.  بر اساس این گزارش بیشترین حجم صادرات در فروردین ماه به ترتیب مربوط به گاز طبیعی مایع شده، روغن های سبک و فراورده های آن، پروپان مایع ، سایر گازهای نفتی، هیدروکربورهای گازی شکل و بوتان بوده است که نسبت به اقلام عمده صادراتی کشور در سال گذشته تغییری نکرده است. همچنین براساس این گزارش، مقصد کالاهای صادراتی کشور به ترتیب چین، امارات متحده، عراق، هند و جمهوری کره بوده است.
طبق گزارش مذکور، حجم تجارت خارجی در فروردین ماه بیش از 5.6 میلیارد دلار بوده است که نسبت به مدت سال گذشته 31 درصد رشد داشته است، بنابراین حجم واردات کشور در ماه جاری به 2 میلیارد دلار رسیده است. بر همین اساس انتظار می رود که عمده کالاهای وارداتی کشور نسبت به سال گذشته تغییری نکرده باشد که در این صورت عمده کالاهای وارداتی کشور شامل ذرت دامی، گندم خوراکی، لوبیای سویا، برنج و کنجاله سویا می باشد.
طبق گزارش مذکور تراز تجاری کشور در اولین ماه سال جاری مثبت و معادل یک میلیاردو 600 میلیون دلار است. این در حالی است که تراز تجاری اسفند ماه سال قبل منفی یک میلیاردو 124 میلیون دلار بوده است. بنابراین صادرات کشور نسبت به مدت مشابه  افزایش و واردات نیز کاهش یافته است که نشانگر بهبود وضعیت تجاری کشور در این مدت است.
عده ای از کارشناسان معتقد هستند که تراز تجاری مثبت سال گذشته در حالی است که آمارهای صادرات کشور با 16 درصد و واردات با 22.5 درصد کاهش روبرو بوده است. مثبت شدن تراز تجاری كشور بعد از سال‌ها از یك طرف و كاهش صادرات و واردات از طرف دیگر، دو روی سكه بازرگانی كشور در سال 1394 است. برخی با تاكید بر مثبت شدن تراز تجاری كشور، این اعداد و ارقام را یكی از دستاوردهای مهم اقتصادی سال گذشته قلمداد و برخی به كاهش بیش از 16 درصدی صادرات اشاره می‌كنند و كاهش بیش از 22 درصدی واردات را كاهش تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز كشور می‌دانند. در این میان، برخی نیز دلیل اصلی روند كاهشی در صادرات و واردات كشور را علاوه بر تحریم‌ها، ناشی از وجود عواملی همچون روند كاهش قیمت در بازار كالاها و افت جهانی قیمت نفت می‌دانند. این کاهش به هر دلیلی که باشد نشانگر کاهش حجم تجارت خارجی کشور است که علامت خوبی نیست، اما آمار منتشر شده توسط گمرک با افزایش صادرات و کاهش واردات نشانه های خوبی از بهبود روابط تجاری کشور در اولین ماه سال جاری دارد، امید است که این روند در ماه های آتی نیز همچنان باقی بماند.

 

کد خبر 7357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =