خلق پول مشترک تجاری بین ایران و روسیه

عسگر اولادی : روبل به عنوان پول روسيه با كاهش ارزش مواجه شده و خريداران كالا در اين كشور مايلند كه با پول خود معامله داشته باشند و پيشنهاد تنظيم قرارداد دوجانبه براي ريال و روبل مطرح شده است

امروز براي برخي كشورهاي منطقه پروازهاي گردشگري روزانه داير شده اما تجار براي فعاليت تجاري و صادراتي خود در روسيه از اين امكان بي‌بهره هستند.
رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در یادداشتی با اشاره به این که موضوع ارتقاي مناسبات تجاري بين تهران و مسكو، همواره از سوي همسايه شمالي مطرح مي‌شود اما برنامه عملياتي در اين زمينه وجود ندارد گفت: در عين حال مشكلات بانكي ناشي از تحريم‌ها، در واقع مانع جدي بر سر راه تجارت دو كشور محسوب مي‌شود. به گفته وی در راستاي توسعه تجارت ايران و روسيه، پيشنهاد جايگزين كردن روبل و ريال به جاي دلار در مناسبات تجاري بين ايران و روسيه مطرح شده است؛ چرا كه روبل به عنوان پول روسيه با كاهش ارزش مواجه شده و خريداران كالا در اين كشور مايلند كه با پول خود معامله داشته باشند و پيشنهاد تنظيم قرارداد دوجانبه براي ريال و روبل مطرح شده اما تاكنون اين پيشنهاد شكل اجرايي به خود نگرفته است. وی تأکید کرد: از سوي ديگر، مساله حمل‌ونقل همواره به عنوان مشكل مهم در تجارت ايران و روسيه نقش‌آفرين بوده و سخن تجار كشور حاكي است كه حمل‌ونقل ريلي امروز در خدمت تجارت قرار ندارد و اميدواريم كه در شرايط پساتحريم، در اين بخش‌ها برنامه‌ريزي دقيقي صورت گيرد.
به گفته عسگر اولادی در اين زمينه البته، امروز براي برخي كشورهاي منطقه پروازهاي گردشگري روزانه داير شده اما تجار براي فعاليت تجاري و صادراتي خود در روسيه از اين امكان بي‌بهره هستند. رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به این که تعرفه سنگين روسيه بر واردات كالاهاي كشورمان، مانع از توسعه مناسبات بين دو كشور مي‌شود و اين درحالي است كه اين تعرفه براي كالاهاي برخي كشورهاي همسايه اين كشور (مشترك‌المنافع) بين صفر تا ۵ درصد اعلام شده است گفت: همچنين شرايط همكاري‌هاي تجاري با تعرفه پنج تا ۲۰ درصدي براي كالاي ايراني وارداتي به اين كشور، مطلوب نيست و تجار ايراني بايد از راه‌هاي غيرمتعارف اين مشكل را برطرف سازند. براساس آمار، ميزان تراز تجاري ايران و روسيه در سال گذشته حدود ۹۲۳ميليون دلار بوده كه تنها حدود ۲۹۱ميليون دلار آن، صادرات از ايران به روسيه بوده است.

 

کد خبر 7358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =